Hogyan erősítse az immunrendszerét?

Az immunrendszerünk figyelemre méltó munkát végez a betegségeket okozó mikroorganizmusok elleni védekezésben. Néha azonban kudarcot vall és egy baktérium sikeresen behatol a szervezetbe és megbetegít. Vajon lehetséges beavatkozni ebbe a folyamatba és erősíteni az immunrendszert?

Mit tehetünk immunrendszerünk erősítése érdekében?

Az immunrendszer pontosan ez - egy rendszer, nem pedig egyetlen egység, így ahhoz, hogy jól működjön, egyensúlyra és harmóniára van szüksége. A kutatók még mindig sok mindent nem tudnak az immunválasz bonyolultságáról és összefüggéseiről. Egyelőre nincs tudományosan bizonyított közvetlen kapcsolat sincs az életmód és a fokozott immunműködés között.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy az életmódnak az immunrendszerre gyakorolt hatása nem ismert. A kutatók folyamatosan vizsgálják az étrend, a testmozgás, az életkor, a pszichológiai stressz és más tényezők hatását az immunválaszra. Addig is, az általános egészséges életmód segíti az immunrendszer működését és más, bizonyított egészségügyi előnyökkel jár.

Akcióban az immunitás

Az első védelmi vonal mindenekfelett az egészséges életmód. Az általános, jó egészségi állapotra vonatkozó irányelvek követése a legjobb lépés, amit tehet az immunrendszer megfelelő működésének természetes fenntartása érdekében. Testének minden része, beleértve az immunrendszerét is, jobban működik, ha védve van a káros környezeti hatásoktól és figyel egy általános egészséges életmódra. Mire is gondolunk itt?

  • Ne dohányozzon!
  • A gyümölcsökben és zöldségekben gazdag étrendet részesítse előnyben.
  • Tornázzon rendszeresen.
  • Figyeljen az egészséges testsúly megtartására.
  • Csak mértékkel igyon alkoholt.
  • Az elegendő mennyiségű és pihentető, nyugodt alvás kiemelten fontos.
  • Figyeljen a fertőzések elkerülésére, például gyakori kézmosással és a húsételek alapos megfőzésével.
  • Próbálja minimalizálni a stresszt. Ebben a cikkünkben talál hasznos tanácsokat erre. 
  • A védőoltások felkészítik az immunrendszert a fertőzések leküzdésére, mielőtt azok eluralkodnának a szervezetben.

Töltse fel szervezetének védelmi rendszerét!

Ahogy öregszünk, az immunválasz-képességünk csökken, ami viszont hozzájárul ahhoz, hogy több fertőzés és több rákos megbetegedés alakuljon ki a szervezetünkben. Ahogy a fejlett országokban nőtt a várható élettartam, úgy nőtt az időskori megbetegedések előfordulása is.

Bár egyesek egészségesen öregszenek, számos tanulmány arra a következtetésre jutott, hogy a fiatalabbakhoz képest az idősek nagyobb valószínűséggel kapnak el fertőző betegségeket, és ami még fontosabb, nagyobb valószínűséggel halnak bele ezekbe. A légúti fertőzések, köztük az influenza, a COVID-19 vírus és különösen a tüdőgyulladás világszerte a 65 év feletti emberek halálozásának vezető oka. Senki sem tudja biztosan, hogy ez miért történik, de néhány tudós megfigyelése szerint ez a megnövekedett kockázat összefügg a T-sejtek számának csökkenésével, valószínűleg azért, mert a csecsemőmirigy a kor előrehaladtával elsorvad, és kevesebb T-sejtet termel a fertőzések leküzdésére. Nem teljesen tisztázott, hogy a csecsemőmirigy működésének ez a csökkenése magyarázza-e a T-sejtek csökkenését, vagy más változások játszanak szerepet. Mások azt kutatják, hogy a csontvelő kevésbé hatékonyan termeli-e azokat az őssejteket, amelyekből az immunrendszer sejtjei keletkeznek.

A fertőzésekre adott immunválasz csökkenését az idősebb emberek vakcinákra adott válaszai is bizonyítják. Az influenza elleni vakcinákkal kapcsolatos vizsgálatok például kimutatták, hogy a 65 év feletti emberek esetében a vakcina kevésbé hatékony, mint az egészséges (2 év feletti) gyermekek esetében. A hatékonyság csökkenése ellenére azonban az influenza és az S. pneumoniae elleni védőoltások jelentősen csökkentették a megbetegedések és a halálozás arányát az idősebbek körében, ha összehasonlították a védőoltás nélkülivel.

A vizsgálatok alapján úgy tűnik, hogy az idősek táplálkozása és immunitása között kapcsolat van. Az alultápláltság egyik formája, amely meglepően gyakori még a jómódú országokban is, "mikrotápanyag-alultápláltság" néven ismert. A mikrotápanyag-hiányos táplálkozás – amikor az ember hiányt szenved néhány olyan alapvető vitaminban és nyomelemben, amelyeket a táplálkozásból nyer vagy kiegészít – gyakori az időseknél. Az idősek általában kevesebbet esznek és gyakran kevésbé változatos az étrendjük. Az egyik fontos kérdés, hogy az étrend-kiegészítők segíthetnek-e az idősek egészségesebb immunrendszerének fenntartásában, azonban ennek eldöntése minden esetben orvosi konzultációt igényel.

Az étrend és az immunrendszer

Az immunrendszer központja a gyomor. Az egészséges immunrendszernek rendszeres táplálkozásra van szüksége. A tudósok már régóta felismerték, hogy a szegénységben élő és alultáplált emberek érzékenyebbek a fertőző betegségekre. A kutatók például nem tudják, hogy bizonyos táplálkozási tényezők, például a feldolgozott élelmiszerek vagy a magas cukorbevitel, hátrányosan befolyásolják-e az immunrendszer működését. A különböző mikrotápanyagok hiánya - például a cink, a szelén, a vas, a réz, a folsav, valamint az A-, B6-, C- és E-vitamin – azonban fontos szerepet játszik az egészség fenntartásában. Még mindig viszonylag kevés tanulmány foglalkozik a táplálkozásnak az emberek immunrendszerére gyakorolt hatásával.

Gyógynövényekkel és étrend-kiegészítőkkel lehet javítani az immunitást?

Annak bizonyítása, hogy egy gyógynövény - vagy bármilyen anyag - képes-e fokozni az immunitást, egyelőre rendkívül bonyolult kérdés. A tudósok például nem tudják, hogy egy olyan gyógynövény például, amely látszólag növeli a vérben lévő antitestek szintjét, valóban tesz-e bármi jót az általános immunitás szempontjából.

Stressz és az immunműködés

A tudósok folyamatosan tanulmányozzák a stressz és az immunrendszer működése közötti kapcsolatot. A legkülönbözőbb betegségek, köztük a gyomorpanaszok, a csalánkiütés, sőt még a szívbetegségek is az érzelmi stressz hatásaihoz kapcsolódhatnak.

Ugyanakkor a stresszt nehéz egzakt módon meghatározni. Ami az egyik ember számára stresszes helyzetnek tűnhet, az a másik számára nem az. Amikor az emberek olyan helyzeteknek vannak kitéve, amelyeket stresszesnek tartanak, nehéz mérni, hogy mennyi stresszt éreznek és nehéz megmondani, hogy az ember szubjektív benyomása a stressz mértékéről pontos-e.

A stressz és az immunrendszer működésének kapcsolatát vizsgáló legtöbb tudós azonban nem egy hirtelen, rövid ideig tartó stressztényezőt tanulmányoz; inkább a krónikus stressznek nevezett állandóbb és gyakoribb stressztényezőket próbálják vizsgálni, mint például a családdal, barátokkal és munkatársakkal való kapcsolatok, az anyagi problémák vagy a munkahelyi teljesítmény tartós kihívásai. Nehéz azonban embereken elvégezni a tudósok által "ellenőrzött kísérleteknek" nevezett vizsgálatokat. Egy kontrollált kísérletben a kutató megváltoztathat egy és csak egy tényezőt, például egy bizonyos vegyi anyag mennyiségét, majd megmérheti a változás hatását valamilyen más mérhető jelenségre, például az immunrendszer egy bizonyos típusú sejtje által termelt antitestek mennyiségére, amikor az adott vegyi anyaggal érintkezik. Egy emberben ez a fajta ellenőrzés egyszerűen nem lehetséges.

A hidegtől gyenge lesz az immunrendszerünk?

Szinte minden anyuka mondta már ezt: "Viselj kabátot, különben megfázol!" Igaza van? Valószínűleg nem, a mérsékelten hideg hőmérsékletnek való kitettség nem növeli a fertőzésre való fogékonyságot. Két oka van annak, hogy a tél a "megfázás és az influenza szezonja". Télen az emberek több időt töltenek zárt térben, szorosabb kapcsolatban vannak más emberekkel, akik továbbadhatják a baktériumokat. Emellett az influenzavírus tovább marad meg a hideg, párás levegőben. Egy kanadai kutatócsoport, amely több száz orvosi tanulmányt tekintett át a témában, és saját kutatásokat is végzett, arra a következtetésre jutott, hogy a mérsékelt hidegnek való kitettség miatt nem kell aggódni - nincs káros hatása az emberi immunrendszerre.

A rendszeres testmozgás jó vagy rossz az immunitásnak?

A rendszeres testmozgás az egészséges életmód egyik alappillére. Javítja a szív- és érrendszeri egészséget, csökkenti a vérnyomást, segít a testsúly szabályozásában és számos betegség ellen védelmet nyújt. De vajon segít-e természetes módon erősíteni és egészségesen tartani az immunrendszert? Az egészséges táplálkozáshoz hasonlóan a testmozgás is hozzájárulhat az általános jó egészségi állapothoz és ezáltal az egészséges immunrendszerhez.

Forrás: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-to-boost-your-immune-system