Óvintézkedések az edzésekhez daganatos betegek számára

A múltban a krónikus betegséggel (olyan betegség, amellyel az ember hosszú ideig együtt élhet, mint például a rák vagy a cukorbetegség) kezelt embereknek az orvosuk gyakran azt mondta, hogy pihenjenek és csökkentsék a fizikai aktivitásukat. Ez jó tanács, ha a mozgás fájdalmat, szapora szívverést vagy légszomjat okoz. Az újabb kutatások azonban kimutatták, hogy a testmozgás nemcsak biztonságos és lehetséges a rákkezelés alatt, hanem javíthatja a fizikai funkcióinkat és az életminőségünket is.

A túl sok pihenés a testfunkciók elvesztéséhez, izomgyengeséghez és a mozgástartomány csökkenéséhez vezethet. Ezért ma már sok rákbetegeket ellátó orvos arra ösztönzi pácienseit, hogy a rákkezelés alatt is legyenek fizikailag aktívak.

  • Mindig egyeztessen orvosával, mielőtt bármilyen edzésprogramot elkezdene. Ez különösen fontos, ha a kezelések hatással lehetnek a tüdejére (például a kemoterápiás bleomicin vagy a mellkasi sugárzás), a szívére (például a kemoterápiás doxorubicin vagy epirubicin), vagy ha fennáll a tüdő- vagy szívbetegség kockázata. Feltétlenül kérje ki orvosa véleményét, mit tehet és mit nem.
  • Vérszegénység esetén ne végezzen testmozgást és folyamatosan tájékoztassa állapotáról az orvosát.
  • Ha alacsony a fehérvérsejtszáma, vagy ha olyan gyógyszereket szed, amelyek csökkentik a fertőzések elleni védekezőképességét, maradjon távol a nyilvános edzőtermektől és más nyilvános helyektől, amíg a vérében lévő fehérvérsejtszámok nem érik el a biztonságos szintet. Tornázzon otthon vagy sétáljon minden nap az otthona közelében.
  • Ne végezzen testmozgást, ha a vérében lévő ásványi anyagok, például a nátrium és a kálium szintje nem megfelelő. Ez hányás, hasmenés esetén gyakori.
  • Ha kezelőorvosa nem javasol mást, igyon sok folyadékot.
  • Ne végezzen testmozgást, ha nem enyhültek a fájdalmai, hányingere vagy bármilyen más, aggodalomra okot adó tünete van. Hívja fel orvosát, egyeztessen vele!
  • Ne végezzen mérsékelt megerőltetésnél nagyobb intenzitású testmozgást anélkül, hogy előbb megbeszélné azt az orvosával. Mérsékelt megerőltetés például a gyors séta.
  • Ha katétere vagy tápcsöve van, kerülje a medence, tó vagy óceán vizét és más, fertőzéseket okozó helyeket. Továbbá ne végezzen olyan ellenállásos edzést, amely a katéter környékén lévő izmokat használja, nehogy elmozduljon a katéter. Beszélje meg orvosával, hogy mi biztonságos az Ön számára.
  • A bőrirritáció elkerülése érdekében a sugárkezelésben részesülő betegek semmiképpen ne menjenek uszodába. A víz klórtartalma komolyabb problémát okozhat.
  • Ha nagyon fáradtnak érzi magát és nincs kedve mozogni, végezzen legalább naponta 10 perc könnyű tornát.
  • Kerülje az egyenetlen felületeket és az olyan súlyzós gyakorlatokat, amelyek miatt eleshet és megsérülhet.
  • Ne használjon nehéz súlyokat, és ne végezzen olyan gyakorlatokat, amelyek túl nagy terhelést jelentenek a csontjaira, ha csontritkulásban, csontra terjedő rákban, ízületi gyulladásban, idegkárosodásban, rossz látásban, egyensúlyzavarban szenved.
  • Ha zsibbad a lába vagy egyensúlyi problémái vannak, nagyobb az esések kockázata. Az edzőteremben válassza inkább a fekvő kerékpárt és ne a futópadot.
  • Figyeljen a duzzadt bokára, a megmagyarázhatatlan súlygyarapodásra vagy a légszomjra. Értesítse orvosát, ha ilyen problémái vannak.
  • Figyeljen a vérzésre, különösen, ha vérhígítót szed. Kerüljön minden olyan tevékenységet, amely az esés vagy sérülés kockázatának teszi ki Önt. Ha duzzanatot, fájdalmat, szédülést vagy homályos látást észlel, azonnal hívja orvosát.

Erre gondoljon, amikor edzésprogramot tervez

  • Beszéljen orvosával, mielőtt bármilyen típusú testmozgásba kezd.
  • Kezdje lassan. Még ha kezdetben csak napi néhány percig edzeni, az is segíteni fog.
  • Próbálkozzon rövid edzésszakaszokkal, gyakori pihenőszünetekkel. Például sétáljon néhány percig gyorsabban, majd lassítson le, majd ismét sétáljon gyorsabban, amíg 30 percig nem tud közepes tempóban sétálni. Ha szükséges, ossza három 10 perces szakaszra az edzését.
  • Igyekezzen olyan fizikai aktivitást is beiktatni, amely nagy izomcsoportokat használ, például a combokat, a hasat, a mellkast és a hátat. Az erő, a rugalmasság és az aerob fittség mind fontos részei egy jó edzésprogramnak.
  • Érdemes olyan gyakorlatokat is beiktatnia, amelyek növelik a rugalmasságát és megőrzik az ízületek mozgásterjedelmét, például könnyű súlyokkal végzett gyakorlatokat.
  • Mindig kezdje körülbelül 2-3 perces bemelegítő gyakorlatokkal. Bemelegítő gyakorlatok lehetnek például a vállvonások, a karok fej fölé emelése, a lábujjhegyre állás, a menetelés és a térdfelhúzás. Érdemes tetőtől talpig átmozgatnia magát. Az edzést mindig nyújtással fejezze be. Tartson ki egy-egy nyújtást körülbelül 15-30 másodpercig, majd lazítson. Ne feledje, hogy nyújtás közben nyugodtan és koncentráltan lélegezzen.
  • Ne erőltesse meg magát, amíg kezelés alatt van. Hallgasson a testére és pihenjen, amikor szükséges.

Ha túl fáradtnak érzi magát a testmozgáshoz

A legtöbb daganatos beteg azt tapasztalja, hogy sokkal kevesebb energiája van. A kemoterápia és a sugárkezelés velejárója, hogy a legtöbb beteg fáradtsággal küzd. Ez a fáradtság pihenéssel sem javul. Sokaknál a fáradtság olyan súlyos is lehet, ami már korlátozza az aktivitásukat. Az inaktivitás azonban izomsorvadáshoz és funkcióvesztéshez vezet.

Egy aerob edzésprogram segíthet megtörni ezt a kört. Kutatások szerint a rendszeres testmozgás összefüggésbe hozható a fáradtság csökkenésével. Azzal is összefügg, hogy a szokásos napi tevékenységeket nagyobb megterhelés nélkül el tudják végezni. Beszéljen erről orvosával.

Tippek a fáradtság csökkentésére

  • Állítson össze egy olyan napi rutint, amely lehetővé teszi, hogy akkor legyen aktív, amikor a legjobban érzi magát.
  • Rendszeresen végezzen könnyű és közepes intenzitású testmozgást.
  • Menjen ki a friss levegőre.
  • Hacsak orvosai, dietetikusai nem mondanak mást, táplálkozzon kiegyensúlyozottan, fehérjét (húst, tejet, tojást és hüvelyeseket, például borsót vagy babot) tartalmazó étrenddel.
  • Igyon naponta körülbelül 8-10 pohár vizet, hacsak orvosa nem utasítja másra. Még több folyadékra van szükség a kiszáradás megelőzése érdekében, ha intenzíven sportol.
  • Folyamatosan ellenőrizze a tüneteit, például a fájdalmat, a hányingert vagy a depressziót.
  • Élvezze hobbijait és más, örömet okozó tevékenységeit.
  • Használjon relaxációs és vizualizációs technikákat a stressz csökkentésére.
  • Tartsa egyensúlyban az edzéseit és a pihenést.
  • Kérjen segítséget, ha szüksége van rá.

A rendszeres testmozgás célja az, hogy ez segítse Önt abban, hogy megőrizze az izomerejét, és továbbra is képes legyen megtenni azokat a dolgokat, amelyeket szeretne és amiket meg kell tennie a mindennapokban. Minél többet mozog, annál jobban fog a szervezete működni.

A legfontosabb, hogy az edzésprogramja egyszerű és szórakoztató legyen. A testmozgás és a relaxációs technikák nagyszerű módjai a stresszoldásnak. A stressz csökkentése fontos része a gyógyulásnak és a jó közérzet megőrzésének.

Tippek, amelyek segítenek betartani az edzésprogramot

  • Tűzzön ki rövid és hosszú távú célokat.
  • Koncentráljon a szórakozásra.
  • Csináljon valami mást, mint korábban, hogy friss maradjon. Próbálja ki a jógát, a táncot vagy a tai chi-t.
  • Kérjen támogatást másoktól, vagy kérje meg barátait, családtagjait és munkatársait, hogy eddzenek Önnel együtt.
  • Használjon táblázatokat mozgásfejlődésének rögzítésére.
  • Ismerje el és jutalmazza eredményeit.
  • Egy edzésprogram elkezdése nagy feladat lehet, még egy egészséges ember számára is. Még nehezebb lehet Önnek, ha krónikus betegségben szenved, különösen, ha a diagnózis előtt nem volt hozzászokva a testmozgáshoz. Kezdje lassan, és építse fel, ahogyan képesnek érzi magát rá. Ha a rák diagnózisa előtt rendszeresen edzett, előfordulhat, hogy csökkentenie kell az edzések intenzitását és hosszát.

Ne feledje, a testmozgás segít:

  • megelőzni az izomsorvadást,
  • csökkenti a kezelés mellékhatásait,
  • javítja az erőnlétét,
  • javítja az életminőségét,

A fizikai aktivitás beillesztése a napi rutinba

  • Sétáljon a környéken vacsora után.
  • Kerékpározzon.
  • Nyírja le a füvet vagy gereblyézze a leveleket ahelyett, hogy fúvógépet használna.
  • Súrolja fel a fürdőszobáját.
  • Mossa le az autóját.
  • Játsszon aktív játékokat a gyerekekkel, unokákkal.
  • Sétáltasson kutyát (olyat, amelyik irányítható, hogy ne botoljon meg, vagy ne rángassa ki az egyensúlyából).
  • Gyomlálja a kertjét.
  • Táncoljon.
  • Használjon edzőbiciklit vagy futópadot, vagy végezzen karhajlításokat, guggolásokat, fekvőtámaszokat és felüléseket tévénézés közben.
  • Parkoljon a munkahelyétől a legtávolabbi parkolóhelyen és sétáljon be az épületbe.
  • Használja a lépcsőt a lift vagy mozgólépcső helyett.
  • Szálljon le a buszról néhány megállóval korábban és a munkába vezető út hátralévő részét gyalog tegye meg.
  • Iktasson be magának időpontokat a naptárjában a 10 perces gyaloglási szünetekre.
  • Minden nap viseljen lépésszámlálót, és próbálja növelni a napi lépésszámát.

A rák túlélőinek kevésbé intenzíven kell mozogniuk és lassabban kell növelniük edzésüket, mint egészséges társaiknak. Ne feledje, a cél a minél nagyobb aktivitás fenntartása. Tartsa biztonságban, tartsa szórakoztatónak, és tegyen úgy, hogy az Ön számára hasznos legyen.

Forrás: https://www.cancer.org/treatment/survivorship-during-and-after-treatment/staying-active/physical-activity-and-the-cancer-patient.html