Alakítson ki és tartson fenn egészséges szokásokat!

Mindennapi szokásaink alapvetően határozzák meg életvitelünket, még akkor is, ha egy-egy rutinunknak nem tulajdonítunk nagy jelentőséget. Azt mondják, hogy legalább 21 nap szükséges ahhoz, hogy egy-egy rossz szokást leváltsunk és a helyébe egy egészséges alternatívát vezessünk be a szürke hétköznapokba. Alábbi cikkünkben pár stratégiai tanácsot adunk az életmódváltáshoz. Egyszerre csak egy új szokást építsen be, és akkor lépjen egy következőre, amikor a korábbi már rutinná vált.

Vajon mitől lehet tartós a változás?

Az egyszerű válasz az, hogy megszokásaink rabjai vagyunk. Energiára és szándékra van szükségünk ahhoz, hogy a gondolkodásunk megváltozzon egy-egy szokás kapcsán. Gondoljon azokra a magatartásokra és készségekre, amelyek most felnőttként olyan mélyen be vannak épülve, mint például a fogmosás vagy az autóvezetés. Ugyanakkor, amikor elkezdett például vezetni tanulni, sok energiára, odafigyelésre volt szüksége ahhoz, hogy jól csinálja. Minden rutin így kezdte.

Próbálja ki ezeket az egyszerű tippeket, hogy az új szokásai megmaradjanak!

  1. Kezdje kicsiben!
    A nagy ambíciók kezdetben motiválóak lehetnek, de ha egyszerre túl sokat akarunk változtatni, az valószínűleg csalódáshoz vezet. Ehelyett kezdje inkább kicsiben. Például: Ha meg szeretné reformálni étkezési szokásait, kezdje azzal, hogy következetesen egészségesebb reggelit készít magának (például: zabpehely, tojás, turmix, görög joghurt, gyümölcs), és innen kezdi az új szokás felépítését. Olyan ételeket válasszon, amelyeket könnyen be tud szerezni.
  2. Szeretne aktívabb lenni?
    Mielőtt regisztrálna egy 5 km-es futóversenyre, próbáljon meg rendszeresen napi 5-10 percet gyalogolni. Használja lift helyett a lépcsőt, amikor csak lehetséges. Ha túl sokat ül a számítógép előtt, akkor pedig ebédidőben is menjen sétálni egyet. Kezdje kicsiben és fokozatosan emelje az edzésre szánt időt és a km-ek mennyiségét. Ha eddig sosem sportolt rendszeresen (és a rendszerességen van a hangsúly), akkor az 5 km nem lesz reális cél rövid időn belül. Hamar elmehet a kedve a csalódások miatt és végül inkább a kanapéra szavaz, az esti séta helyett. A felesleges izomfájdalmakról nem is beszélve. Fontos, hogy a cél reális legyen, és a sport esetén lépcsőzetesen építse fel az edzéstervét.
  3. Legyen türelmes
    Kövesse nyomon a pozitív változásokat és jutalmazza meg magát időnként! Ne feledje, hogy időbe telhet az eredmények elérése, és ez rendben van így, hiszen a rossz szokások sem egy nap alatt alakultak ki. Fontos megünnepelni a napi teljesítményt, legyen az bármilyen nagy vagy kicsi. Bár a változás nehéz, a szándékkal, idővel és erőfeszítéssel az egészségben való gondolkodás és a viselkedés módjai megteremthetőek és megerősíthetőek. A rendszeres ismétléssel pedig ezek az új szokások könnyebbé és egyben rutinná válnak. Ragaszkodjon hozzájuk!
  4. Apró lépések
    Próbálja először a megszokott rutinhoz beépíteni új szokását, olyanhoz kötni, amit már eddig is csinált. Például: Ha a mozgást szeretné hozzáadni a mindennapjaihoz, először csak például járja körbe a háztömböt, mielőtt behozza a leveleit. Határozza meg, mi az a kis változás ezen a héten, ami a céljához segíti és következetesen tartsa hozzá magát. Például: tegyen minden nap egy zöldségfélét az ebédjéhez. Vagy különítsen el minden hét elején egy kis időt a heti étkezési terv és bevásárlólista elkészítésére.

Nem egyedül kell csinálnia! Kérjen segítséget, tanácsot, vagy éppen egy kis motivációt családjától, barátaitól!

Forrás:
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/make-healthy-habits-stick/art-20270175