Megbocsátás – engedjük el a haragot és a keserűséget, mert megbetegít

Amikor valaki, aki közel áll hozzánk, megbánt bennünket, akkor olykor előfordul, hogy sokáig ragaszkodunk a dühhöz, a nehezteléshez, ad absurdum a bosszú gondolatához. Ugyanakkor dönthetünk a megbocsátás és a továbblépés mellett is.

Kit nem bántottak meg más cselekedetei vagy szavai még soha? Talán egy szülő folyamatosan kritizálta gyerekként, vagy felnőttként egy kollégája szabotálta a projektjét, vagy hazudott egy barátja és cserben hagyta, vagy éppen a párjával szakított. Életünk során számtalanszor kerülünk olyan helyzetbe, ahol megbántanak bennünket. És sajnos, súlyosabb traumatikus élmények is előfordulhatnak, mint amikor például fizikailag vagy érzelmileg bántalmaz egy közel álló ember.

Ezek a sebek tartós haragot és keserűséget - akár bosszút is – kiválthatnak belőlünk.

Ugyanakkor, ha nem tanulunk meg megbocsátani, annak hosszú távon mi magunk fizetjük meg az árát. A megbocsátás elfogadásával a békét, a reményt, a hálát és az örömöt is magáévá teheti. Gondoljon arra, hogy a megbocsátás miként vezethet a testi, érzelmi és lelki jólét útjára!

Mi a megbocsátás?

Döntés, ami csökkentheti a rajtad való fogást és megszabadíthat a bántó személy irányítása alól. A megbocsátás akár megértés, empátia és együttérzés érzéséhez is vezethet az iránt, aki megbántott.

A megbocsátás nem azt jelenti, hogy elfelejtjük vagy felmentjük azt, aki kárt okozott nekünk vagy végignézzük, ahogyan megbűnhődik, aki bántott. A megbocsátás egyfajta békét hoz, amely segít lelki béklyó nélkül folytatni az életet.

Milyen előnyökkel jár, ha megbocsátunk valakinek?

A harag és a keserűség elengedése elősegítheti az egészség javítását és a nyugalmat. A megbocsátás a következőket eredményezheti:

  • Egészségesebb emberi kapcsolatok
  • Mentális egészség
  • Kevesebb szorongás, stressz és ellenségeskedés
  • Alacsonyabb vérnyomás
  • A depressziótól való megszabadulás
  • Erősebb immunrendszer
  • Egészséges szív
  • Javuló önértékelés

Miért olyan könnyű haragot tartani?

Ha valaki bántja, különösen, ha az olyan, akit szeret és akiben megbízik, az haragot, szomorúságot és zavart okozhat Önben. Ha engedi, hogy a negatív érzések kiszorítsák a pozitív érzéseket a lelkében, előfordulhat, hogy elnyeli Önt a saját keserűsége.

Vannak, akik természetesen elnézőbbek, mint mások. Ugyanakkor szinte bárki megtanulhatja, hogyan legyen elnézőbb.

Milyen következményekkel jár a harag tartása?

  • Haragot és keserűséget visz önkéntelenül is minden kapcsolatába
  • Annyira bebugyolálva tartja a rossz érzéseit, hogy nem élvezheti a jelent
  • Depressziós vagy szorongó lehet
  • Könnyen elveszíthet értékes kapcsolatot másokkal

Hogyan lehetek megbocsátó?

A megbocsátás a változás iránti elkötelezettség. A szenvedésből a megbocsátásba lépéshez:

  • Ismerje fel a megbocsátás minőségét és értékét és azt, hogyan javíthatja ez az életét
  • Határozza meg, kinek kell megbocsátania, és miért
  • Fontolja meg, hogy csatlakozik egy támogató csoporthoz, vagy forduljon tanácsadóhoz
  • Tudomásul veszi érzelmeit az önnek okozott fájdalmakról és arról, hogyan befolyásolják ezek a viselkedését és törekedjen arra, hogy elengedje őket
  • Távolodjon el áldozati szerepétől
  • Gyakorolja az empátiát. Próbálja meg meglátni a helyzetet a másik szemszögéből.
  • Kérdezze meg magától, miért viselkedhetett ilyen módon. Talán hasonlóan reagált volna Ön is, ha ugyanazzal a helyzettel állsz szemben?

Amint elengedi a haragot, az nem fogja többé meghatározni az életét azzal, hogy hogyan bántották meg. Talán még együttérzésre és megértésre is találhat. Ne feledje, hogy a megbocsátás folyamat, és még az apró sérelmeket is újra és újra át kell vizsgálni, hogy valóban megbocsássunk.

A megbékélés olykor elmarad, ha a bántó személy meghalt vagy nem hajlandó kommunikálni. Más esetekben előfordulhat, hogy az egyeztetés sem segít. Ennek ellenére a megbocsátás lehetséges - még akkor is, ha a megbékélés sajnos nem minden esetben következik be.

Mi van, ha az a személy, akinek megbocsátok, nem változik?

A megbocsátás bennünk megy végbe, nem arról szól, hogy egy másik ember megváltoztatja cselekedeteit, viselkedését vagy szavait. A megbocsátás arról szól, hogy a mi életünket, cselekedeteinket, szavainkat hogyan változtatja meg és hogyan kapunk érzelmi felgyógyulást általa.

Mi van, ha én voltam az, akinek kell a megbocsátás?

Az első lépés az, hogy őszintén felmérjük és elismerjük az elkövetett hibákat és azt, hogy ezek hogyan hatottak másokra. Kerüljük el ugyanakkor, hogy túl keményen ítélkezzünk önmagunkról.

Ha valóban sajnálja, amit mondott vagy tett, fontolja meg, hogy beismerje azokat. Beszéljen őszinte bánatáról vagy sajnálatáról, és kérjen bocsánatot - mentségek nélkül.

Ne feledje azonban, hogy nem kényszeríthet valakit megbocsátani. A másik félnek át kell mennie a megbocsátáshoz vezető úton a maga idejében. Bármi is történik, vállalja el, hogy együttérzéssel, empátiával és tisztelettel bánik másokkal.

Forrás: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/forgiveness/art-20047692