Stresszmenedzsment mesterfokon

A stressz normális pszichológiai és fizikai reakció az élet osztotta kihívásokra. Egy kis stressz jó lehet, ha motivál a jó teljesítményre. De ha naponta többször kell szembe nézni vele, például a reggeli dugóban, a munkahelyen, a határidők szorításában, a számlák kifizetése kapcsán, és nem tanuljuk meg hatékonyan kezelni, akkor nagyon komoly egészségügyi problémákat és betegségeket idézhet elő.

Az agy amolyan rádiós riasztórendszerrel rendelkezik az élet védelme érdekében. Amikor az agy fenyegetést észlel, jelzi a testnek, erre válaszul az kibocsát egy olyan hormont, amely növeli a pulzusszámot és emeli a vérnyomást. Ez a "küzdj vagy menekülj" válaszreakció a fenyegetés kezelésére. Amint a fenyegetés megszűnik, a testnek vissza kell térnie a normális, nyugodt állapotba. Sajnos a modern életvitel nonstop szövődményeiként legtöbbünk riasztórendszere ritkán kapcsol ki, folyamatosan feszült állapotban vagyunk. És idővel a krónikus stressz súlyos egészségügyi problémákhoz vezethet.

Ne várja meg, amíg a stressz károsítja egészségét, kapcsolatait vagy az életminőségét. Kezdje el ma a stresszkezelési technikákat gyakorolni.

Stresszkezelő technikák

  1. Először azonosítsa a kiváltó okokat. Mitől érzi magát dühösnek, feszültnek, aggódónak vagy ingerlékenynek? Gyakran kap esetleg fejfájást vagy gyomorrontást, egészségügyi ok nélkül? Bizonyos stresszorokat, például a munkahelyi nyomást, a kapcsolati problémákat vagy az anyagi problémákat, könnyű felismerni. De a napi gondok, mint például a sorban vagy dugóban várakozás vagy a megbeszélésről való késés szintén hozzájárulnak a magas stressz-szinthez. Még a lényegében pozitív események is, például a házasságkötés vagy a házvásárlás is stresszesek lehetnek. Bármilyen változás az életében stresszt okozhat.
  2. Miután azonosította a stresszt kiváltó okokat, határozza meg, melyekre van tényleges befolyása, mi az, amit irányíthat. Például, ha a stressz éjszaka felkelti, akkor megoldás lehet, a TV és a számítógép eltávolítása a hálószobából, lefekvés előtt egy kicsit relaxálni, hagyni, hogy az elméje lehiggadjon.

Máskor, például amikor a stressz a magas munkahelyi elvárásokon vagy egy szeretett ember betegségén alapul, előfordulhat, hogy csak a stresszre adott reakción változtathatunk.

Ne érezze úgy, hogy egyedül kell mindezzel megküzdenie! Kérjen segítséget és támogatást a családtól és a barátoktól.

  1. Sok ember számára hatékony segítséget nyújt például a tai chi, a jóga, a meditáció vagy éppen a természetjárás. Szánjon időt magára, találja meg az én-idejét! Vegyen részt masszázson, áztassa magát pezsgőfürdőben, táncoljon, zenét hallgasson, nézzen vígjátékokat – bármi jó, ami segít a kikapcsolódásban.
  2. Az egészséges életmód fenntartása is hasznos segítség a stressz kezelésében. Igyekezzen egészséges és minőségi ételeket enni, sportoljon rendszeresen (a napi rendszeres séta is nagyon sokat számít!) és aludjon eleget. Tudatosan törekedjen arra, hogy kevesebb időt töltsön a képernyő előtt - televízió, számítógép, telefon -, és több időt töltsön pihenéssel.
  3. A relaxációs technikák a stressz kezelésének elengedhetetlen részei. Mindenkinek muszáj pihenni és feltöltődni ahhoz, hogy helyrehozza a stressz okozta problémákat. A leghatékonyabb relaxációs technikák közé tartozik a meditáció, a progresszív izomlazítás, a tai chi és a jóga. A kikapcsolódás aktívabb módjai közé tartozik a természetjárás vagy a sport.

Nem számít, hogy melyik relaxációs technikát választja, csak válassza ki az Ön számára legkomfortosabbat és gyakorolja rendszeresen.

A stressz nem fog eltűnni az életünkből, éppen ezért a stresszkezelésnek folyamatosnak kell lennie. Ha tudatosan figyelünk arra, hogy mi váltja ki a stresszt és gyakoroljuk a kikapcsolódást, a relaxációt, ellensúlyozhatóak a stressz rossz mellékhatásai és növelhetőek a kihívásokkal való megbirkózás képességei.

Forrás: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/basics/stress-basics/hlv-20049495