Éltető víz

Testünk kb. 60% víz, így különösen fontos, hogy testünk hidratáltságára ügyeljünk.

Általánosan az ajánlott mennyiség napi nyolc pohár, kb. 2-3 liter, ugyanakkor sok minden befolyásolja a szükséges mennyiséget, a hidratáltság ugyanakkor mindenképpen fontos.

Íme 7 bizonyíték a vízfogyasztás egészségügyi előnyeiről

  1. A víz segít a fizikai teljesítmény maximalizálásában
    Ha nem hidratálunk, a fizikai teljesítményünk csorbát szenvedhet. Ez különösen fontos intenzív testmozgás, nehéz fizikai munka során. A kiszáradásnak észrevehető hatása lehet már akkor is, ha a test víztartalmának csupán 2% -át elveszíti. Nem ritka azonban, hogy a sportolók izzadság révén elveszítik akár víztömegük 6-10% -át is. Ez megváltozott testhőmérséklet-szabályozáshoz, fokozott fáradtsághoz vezethet és sokkal nehezebbé teheti az edzést fizikailag és szellemileg egyaránt. Az optimális hidratálás megakadályozza ennek bekövetkezését és csökkentheti az oxidatív stresszt is, amely a nagy intenzitású testmozgás során jelentkezik.
  2. A hidratálás jelentős hatást gyakorol az energiaszintekre és az agy működésére
    Az agyműködést jelentősen befolyásolja a hidratációs állapot. Tanulmányok azt mutatják, hogy még az enyhe kiszáradás (a testtömeg 1-3% -a) is ronthatja az agy működésének számos funkcióját. Egy fiatal nőkkel végzett vizsgálatban az edzés utáni 1,36% -os folyadékvesztés mind a hangulatot, mind a koncentrációt rontotta, és fokozta a fejfájás gyakoriságát. Egy másik hasonló tanulmány, ezúttal fiatal férfiaknál, azt mutatta ki, hogy az 1,59% -os folyadékvesztés káros a munkamemóriára és fokozza a szorongás és fáradtság érzetét.
  3. A víz segíthet a fejfájás megelőzésében és kezelésében
    A dehidráció egyeseknél fejfájást és migrént okozhat. Egy 18 emberből álló tanulmány megállapította, hogy a víznek nincs hatása a fejfájás gyakoriságára, de kissé csökkentette az intenzitást és az időtartamot (ez azonban függ a fejfájás típusától is).
  4. A vízfogyasztás segíthet a székrekedés enyhítésében
    A székrekedés gyakori probléma, amelyet a ritka bélmozgások és a széklet áthaladásának nehézségei jellemeznek. A kezelési protokoll részeként gyakran javasolt a folyadékbevitel fokozása, úgy tűnik ugyanis, hogy az alacsony vízfogyasztás mind a fiatalok, mind az idős emberek székrekedésének kockázati tényezője.
  5. Az ivóvíz segíthet a vesekövek kezelésében
    A húgyúti kövek fájdalmas ásványi kristálycsomók, amelyek a húgyúti rendszerben képződnek. A leggyakoribb forma a vesekő, amely a vesékben alakul ki. A nagyobb folyadékbevitel növeli a vesén áthaladó vizeletmennyiséget, ami hígítja az ásványi anyagok koncentrációját, így ezek kevésbé valószínűleg kristályosodnak és képeznek csomókat.
  6. A víz segít megakadályozni a másnaposságot
    A másnaposság az alkoholfogyasztás után tapasztalt kellemetlen tünetegyüttes. Az alkohol vizelethajtó hatású, ezért a fogyasztása kiszáradáshoz vezethet. Bár a kiszáradás nem a fő tünete a másnaposságnak, mégis ez felelős a szomjúságért, fáradtságért, fejfájásért és a szájszárazságért.
    A másnaposság csökkentésének jó módja egy-egy pohár vizet inni az alkoholos italok között, és lefekvés előtt is legalább egy nagy pohár vizet érdemes inni.
  7. A nagyobb mennyiségű vízfogyasztás segíthet a fogyásban
    Ennek oka az a tény, hogy a víz növeli a telítettség érzését és fokozza az anyagcserét. Két tanulmányban azt mutatták ki, hogy fél liter víz fogyasztása 24-30% -kal növeli az anyagcserét akár 1,5 órán keresztül. Ez azt jelenti, hogy napi 2 liter víz elfogyasztása napi akár 96 kalóriával is növelheti az energiafelhasználást.
    Az időzítés szintén fontos, és a víz fogyasztása fél órával az étkezések előtt a leghatékonyabb. Az egyik vizsgálatban azok a diétázók, akik étkezés előtt fél liter vizet ittak, 44% -kal több súlyt veszítettek 12 héten keresztül, mint a kontroll csoport.
Forrás:
https://www.healthline.com/nutrition/7-health-benefits-of-water