A rákkezelések után néhány egyszerű lépéssel sokat tehet közérzetéért otthonában is, és javíthatja életminőségét. A kezdeti gyógyuláson túlmenően vannak olyan módszerek, amelyekkel hosszú távon is tehet az egészségéért.

A daganatos betegekre vonatkozó ajánlások nem különböznek azokétól, akik alaposabban javítani akarják az egészségüket.

Melyek is ezek az ajánlások?

  • Kiegyensúlyozott táplálkozással tartsák fenn a testsúlyukat;
  • Aludjanak eleget és nyugalmas körülmények között;
  • Csökkentsék a stresszt és tudatosan tanulják meg jól kezelni;
  • Kerüljék a dohányzást és
  • Korlátozzák az alkoholfogyasztást.

Ezekkel az egyszerű lépésekkel javíthatják az életminőségüket, kitaposva az utat a hosszú és minőségi túlélésre.

Nézzük részletesen az ajánlott lépéseket!

Rendszeres testmozgás

A rendszeres testmozgás növeli jó közérzetét a rákkezelés után és felgyorsíthatja a gyógyulást.

Mire is van hatással?

  • Megnöveli az erőnlétet és kitartást
  • A depresszió enyhébb lefolyását eredményezi
  • Csökkenti a szorongást
  • Csökkenti fáradtságot
  • Javítja a hangulatát
  • Magasabb önértékelést eredményez
  • Csökkenti a fájdalmat
  • Jobb, nyugodtabb alvást biztosít
  • Csökkenti a rák megismétlődésének kockázatát

A rendszeres testmozgás felvétele a napi rutinba nem igényel sok extra munkát. Koncentráljon a kis lépésekre életének aktívabbá tétele érdekében. Gyakrabban menjen a lépcsőn, vagy parkoljon távolabb a célállomás helyétől, és az út hátralévő részén gyalogoljon. Mielőtt bármilyen edzési programot kezdene meg, mindenképpen kérdezze meg orvosát.

Orvos jóváhagyásával kezdje el lassan, és fokozatosan növelje a terhelést. A szakemberek azt javasolják, hogy a felnőttkori rákos túlélők hetente legalább 150 percig mozogjanak, ideértve a hetente legalább két nap végzendő erőnlétnövelő edzést is.

Időnként nem fogja jól érezni magát, de semmiképpen ne érezzen bűntudatot, ha a kezeléssel kapcsolatos elhúzódó mellékhatások, például a fáradtság hátráltatják. Ha úgy érzi, nincs ereje edzeni, csak sétáljon egyet a háztömb körül, amennyit jólesik. Tegyen meg mindent, de ne feledje, hogy a pihenés is fontos a regenerálódáshoz.

A testmozgásnak számos előnye van, és néhány tanulmány azt sugallja, hogy ez csökkentheti a rák megismétlődésének kockázatát. Sok rákos túlélő aggódik a rák kiújulása miatt, és mindent megtesznek azért, hogy elkerüljék azt. Ráadásul a szív- és érrendszer, a tüdő számára a testmozgás előnyei bizonyítékokkal bírnak.

Étkezzen kiegyensúlyozottan!

Változtassa meg étrendjét, úgy hogy sok gyümölcsöt, zöldséget, valamint teljes kiőrlésű gabonát tartalmazzon.

Javaslatok:

  • Egyen legalább 20 dkg gyümölcsöt és zöldséget minden nap;
  • Válasszon egészséges zsírokat, beleértve az omega-3 zsírsavakat, amelyek például a halakban és a dióban találhatóak;
  • Válasszon olyan fehérjéket, amelyekben alacsony a telített zsírtartalom, például halak, sovány húsok, tojás, diófélék, magvak és egyes hüvelyesek;
  • Az egészséges szénhidrátforrások is fontosak, például a teljes kiőrlésű gabonafélék, a hüvelyesek, valamint a gyümölcsök és zöldségek;
  • Az ételek ilyen kombinációja biztosítja, hogy sok vitamint és tápanyagot egyen, amelyekre szükség van a test erősítéséhez.

Noha kísértést érezhet arra, hogy ha a táplálékát számos vitamin- és ásványi anyag-kiegészítővel egészítse ki, álljon ellen ennek a késztetésnek. Néhány rákos túlélő úgy gondolja, hogy ha egy kis mennyiségű vitamin jó, akkor a nagy mennyiségnek még jobbnak kell lennie. De nem erről van szó. Valójában bizonyos tápanyagok nagy mennyisége árthat, emiatt kiemelten fontos, hogy a szakember által ajánlott dózist szedje.

Ha aggódik az összes szükséges vitamin beszerzése miatt, kérdezze meg orvosát, hogy a napi multivitamin szedése megfelelő-e az Ön számára. Vagy keresse fel a Culevit Tanácsadó Szolgálatot, ahol ingyenes tanácsadás keretein belül megkapja a szükséges információkat és tanácsokat. Itt megtalálja az elérhetőségeiket: https://culevit.hu/tanacsadas/culevit-tanacsado-szolgalat/

Ügyeljen az egészséges testsúlyra!

A nagymértékű fogyás igen gyakori mellékhatása a daganatterápiáknak. A gyógyuláshoz pedig nagyon fontos, hogy egészséges testsúlya legyen, hogy legyen ereje, energiája elegendő. Beszéljen orvosával vagy egy dietetikussal arról, hogy mi az egészséges testtömege és hogyan lehet elérni ezt a célsúlyt.

Azoknak a rákos túlélőknek, akiknek fogyni kell, fontos, hogy apró lépésekkel érjék el a kívánt testsúlyt, legfeljebb heti 1 kg fogyással. Ügyeljen az elfogyasztott kalóriák számára, és egyensúlyozza ki ezt a rendszeres testmozgással.

Pihenjen!

Az alvási problémák gyakoribbak a rákos betegséggel küzdőknél. Ennek okai lehetnek fizikai változások, a kezelés mellékhatásai vagy éppen a stressz.

De az elegendő, nyugodt alvás fontos része a gyógyulásnak. Az alvás időt ad az elmének és a testnek, hogy megfiatalodjon és felfrissüljön, hogy éberen a legjobban működjön. A jó alvás javíthatja a kognitív képességeket, a hormonrendszer működését és csökkentheti a vérnyomást.

Milyen legyen a jó alvás?

  • Kerülje a koffeint legalább 8 órán keresztül lefekvés előtt
  • Mindig azonos időben feküdjön le és keljen fel másnap
  • Ne nézze a tévét, számítógépet, telefon képernyőjét 1-2 órával lefekvés előtt
  • Legyen csendes, árnyékolt és hűvösebb a hálószobája
  • Ha a nap folyamán túl álmosnak érzi magát, beszéljen orvosával. Lehet, hogy alvási rendellenessége van, vagy olyan problémára derülhet fény, amelyet a rák vagy annak kezelési mellékhatásai okozhatnak.

Csökkentse a stresszt és tanulja meg hatékonyan kezelni

Noha nincs bizonyíték arra, hogy a stressz hatékony kezelése javítja a rák túlélési esélyeit, ugyanakkor a stressz kezelésére szolgáló megküzdési stratégiák jelentősen javíthatják az életminőséget azáltal, hogy enyhítik a rákkal és annak kezelésével kapcsolatos depressziót és szorongást.

Hogyan kezelje hatékonyan a stresszt?

  • Relaxációs vagy meditációs technikákkal
  • Járjon tanácsadásra
  • Látogasson el támogató csoportokba
  • Depresszió vagy szorongás kezelésére szolgáló gyógyszerekkel
  • Stresszoldó meditációkkal
  • Rendszeres testmozgással
  • Barátok és a család támogatásával

Ne fogyasszon alkoholt, vagy csak mérsékelten!

Ha úgy dönt, hogy alkoholt fogyaszt, akkor ezt mérsékelten tegye.

Bár nem egyértelmű, hogy az alkoholfogyasztás okozhatja-e a rák kiújulását, ugyanakkor növelheti a más típusú rák kialakulásának kockázatát.

Csinálja, amit csak tud

Tegyen meg mindent, amit tud, és lassan vigye véghez a változtatásokat. Az egészséges táplálkozás vagy a rendszeres testmozgás rutinja valószínűbbé teszi, hogy egész életében kitart majd az egészséges életvitel mellett.

Forrás:
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cancer/in-depth/cancer-survivor/art-20044015