Dr. Denis Burkitt, ír sebész az 1950-es években Afrikába utazott misszionáriusként, hogy segítse az ott élők egészségügyi ellátását. Azt tapasztalta, hogy az egészségi állapotuk egyik aspektusa szembeötlő: az afrikaiaknál elképesztően alacsony a vastagbélrákos megbetegedések aránya. Burkitt ennek okát az étrendjükben vélte felfedezni. Az afrikai emberek nagy mennyiségben fogyasztottak kukoricát, babot és más magas rosttartalmú ételeket.

70 évvel később a tudósok még mindig a témát vizsgálják. Egyes tanulmányok összefüggést találtak a rostban gazdag étrend és az alacsonyabb rákkockázat között, míg mások nem. "Sok ellentmondásos adat van" - mondja Mary Daly, MD, a Philadelphiai Fox Chase Cancer Center klinikai genetika osztályának elnöke. Ha sok rostot fogyaszt valaki, akkor a rák bizonyos fajtáit elkerülheti – de ez egyértelműen még nem bizonyított.

A kutatások a tekintetben egyértelműek, hogy a magas rosttartalmú étkezés elősegítheti az egészséges testsúly megőrzését, ami viszont csökkentheti sokféle ráktípus kialakulásának kockázatát.

Javasolt magas rosttartalmú szuper ételek daganattípusonként

Cikkünkben górcső alá vesszük a legjobb rosttartalmú élelmiszereket a teljes kiőrlésű gabonától a gyümölcsökig és zöldségekig, a dióféléig és a magvakig.

Vastagbélrák

Az élelmiszerek rosttartalma és a rákmegelőzés kutatásainak nagy része eddig is főként a vastagbélrákra összpontosított, mivel a rost a munkájának nagy részét a vastagbélben végzi.

A tápanyag gyorsan átjut a vastagbélben, valószínűleg kiöblíti a rákot okozó vegyületeket a testből. Lehet, hogy megváltoztatja ezeket a vegyületeket, és emiatt lesz kevésbé ártalmas lesz, mondja Mary Daly, MD.

Számos tanulmány azt mutatja, hogy minél több rostot eszik valaki, annál kisebb a valószínűsége, hogy vastagbélrákkal fogják diagnosztizálni.

Ugyanakkor sok más tanulmány nem talál egyértelmű összefüggést és voltak ellentétes adatok is. Tettek közzé olyan tanulmányt is az évek során, amelyben azt mondták, hogy azokat az embereket, akik magas rosttartalmú és alacsony zsírtartalmú étrendet fogyasztottak, ugyanolyan mértékben diagnosztizálták vastagbél adenómáiban, kisebb daganatokban, amelyek időnként rákká alakulhatnak, mint azokban, akik kevesebb rostot ettek.

Amikor azonban a kutatók nem vették figyelembe azokat a tanulmányi résztvevőket, akik valóban betartották az étrendet, szemben a kevésbé konzisztens emberekkel, ők felfedezték a kapcsolatot a sok rost fogyasztása és a kisebb mértékű daganatkockázat között - mondja Electra Paskett, PhD, az Ohio State University Átfogó Rákközpontjának egyik igazgatója. "A rost kritikus a vastagbél egészsége szempontjából" - mondta Brett E. Ruffo, MD, a Stony Brook Egyetemi Kórház műtét klinikai asszisztense is.

Mellrák

Az előzőhöz hasonló a tapasztalat, ha megnézzük a mellrákkal kapcsolatos kutatásokat is.

Egyes kutatók szerint a jelentős rostfogyasztás csökkentheti az emlőrák kockázatát, valószínűleg azáltal, hogy befolyásolja a test hormontermelését. Volt néhány tanulmány ennek alátámasztására, ideértve azt is, hogy sok magas rosttartalmú étel, különösen a zöldségfélék fogyasztása enyhén csökkentheti az emlőrák kockázatát.

Más kutatók azonban nem találtak ilyen ok-okozati összefüggést, és a tanulmányok számának növekedésével az elmélet gyengült.

Prosztatarák

Az egyik elmélet az, hogy a rost megakadályozhatja ezt a betegséget azáltal, hogy befolyásolja a hormonszintet, csakúgy, mint az emlőrák esetében.

Más szakértők szerint a rostnak az úgynevezett „inzulinérzékenységre” gyakorolt hatása szerepet játszhat. Az inzulin egy hormon, amelyet a test termel az étkezés után. Ez lehetővé teszi, hogy a vércukor energiává váljon. Amikor a vércukorszint emelkedik, az inzulinszint gyakran hirtelen megugrik. A rost, különösen például a zabliszt, enyhítheti ezt a hatást azáltal, hogy lassítja a cukor felszívódását a véráramban.

A rendszeres rostfogyasztás mindenképpen alapja az egészséges emésztésnek, segít a fogyásban is, és az egészséges testsúly megőrzése az egyik legjobb dolog, amit megtehetünk sok betegség, köztük a rák kockázatának csökkentése érdekében.

Forrás:
https://www.webmd.com/diet/features/fiber-cancer#1