Dohányzás. Biztosan akarom én ezt?

Gondolja végig, az alábbi lista segítségével, mennyi a haszonértéke életében a dohányzásnak!

Hogyan érzem magam a dohányzástól? Jelölje be az alábbi négyzetek egyikét:

  •  Szeretek dohányozni, és nem tervezek leszokni róla.
  •  Szeretek dohányozni, de szeretnék leszokni.
  •  Kész vagyok már leszokni a dohányzásról.

Ha azt válaszolta, hogy: „Szeretek dohányozni, és nem tervezek leszokni róla”, tegye fel magának ezt a kérdést: „Miért hagyták el oly sokan ezt a szokásukat?” Ezen okok némelyike vonatkozhat Önre is. Problémái vannak a légzéssel, a szívével, vagy magas a vérnyomása? A családjában előfordult daganatos megbetegedés? A dohányzásról való lemondással csökkentheti ezen betegségek esélyét.

Ha azt mondta: „Szeretek dohányozni, de szeretnék leszokni.” Tegye fel magának a kérdést! "Hogyan leszek jobban én a cigi letétele után?"

  • Az egészségem javulni fog. Milyen módon? Gondolja végig!
  • Pénzt fogok megtakarítani. Mennyi marad havonta?
  • A házam és az autóm tisztább lesz. Miért fontos ez Önnek?
  • A családom, a barátom/barátnőm örülni fog. Miért?
  • Jobban érzem magam. Milyen módon nyilvánul ez meg?

Ha azt mondta: „Kész vagyok leszokni a dohányzásról”, kérjen orvosi segítséget a leszokáshoz. Ha azonosítani tudja, miért dohányzik, akkor könnyebben összeállhat a “leszokási terv”.

Mi a dohányzás kiváltó tényezője?

Sorolja fel azokat a helyzeteket, amikor leginkább kívánja a cigarettát. Pl.:

  • Amikor látom, hogy valaki dohányzik.
  • Amikor cigarettákat látok egy hamutartóban.
  • Amikor takarítom a házat.
  • Amikor csörög a telefon.
  • Amikor feszült vagyok.
  • Amikor iszom egy csésze kávét.
  • Étkezés közben vagy után.
  • Amikor autót vezetek.
  • A munka végén.
  • Miközben tévét nézek.

Használ cigarettát a kellemetlen érzések enyhítésére?

A dohányosok gyakran a cigarettát használják annak érdekében, hogy megbirkózzanak bizonyos érzésekkel, például, ha

  • Mérges
  • Csalódott
  • Bosszús
  • Megszégyenült
  • Magányos
  • Elhagyatottnak érzi magát
  • Sajnálja magát
  • Sértett
  • Rémült
  • Frusztrált
  • Zavart
  • Nyomott, enervált hangulata van
  • Aggódik
  • Unatkozik

Ha beazonosította, mikor nyúl leginkább a cigarettához, kezelje a helyzetet tudatosan, és keressen egészséges alternatívát. A légzési vagy a relaxációs gyakorlatok sok dohányzót segítenek a leszokásban.

Mit tegyek a nikotin-elvonási tünetekkel?

Ha minden nap dohányzik, akkor valószínűleg fizikailag függ a nikotintól. Ha elhagyja a dohányzást, akkor elvonási tünetei lehetnek. A szervezet 1-2 óránként megszabadul a véráramban levő nikotin felétől, tehát nem tart ki sokáig a cigaretta letétele után, mire a test már kiált egy következő szál cigiért. Irritábilis és izgatott lehet, alvászavar léphet fel, nehezen tud koncentrálni, vagy hangulatingadozást tapasztalhat. Ezek a megvonási tünetek gyakran az okai annak, hogy a dohányosok feladják a leszokási erőfeszítéseiket.

Konzultáljon orvosával melyik Önnek a leghatékonyabb eszköz, ami segítségére lehet a leszokásban. Például:

  • Nikotin rágógumi
  • Nikotin tapaszok
  • Nikotin orrspray
  • Nikotin inhaláló stb.
Forrás:
https://www.aafp.org/afp/2000/0801/p591.html