Téli depresszió és leküzdése

A tél uralma alatt gyakran a hangulatunk is pontosan olyan, mint a táj, amit az ablakon keresztül látunk. Minden hideg, sötét, idegen és veszélyes. A téli melankólia szinte mindenkit érint. Van, aki nagyon fáradtnak érzi magát és a karácsonyi maradék sütivel enyhíti az enerváltságát. Van, aki nem hajlandó kikelni az ágyból vagy éppen szexuális böjtöt tart, de lehet, hogy csak az unalomnak engedi át magát.
Az ünnepek is gyakori kiváltói a depressziónak és a rohanó világban a legkevésbé szólnak a meghittségről, sokkal inkább egy újabb stresszfaktor, ami a decemberrel együtt átlépi a küszöbünket.

A szezonális érzelmi zavar (SAD)

A szezonális depressziós zavar (Seasonal Affective Disorder, rövidítve: SAD) egy olyan típusú depresszió, amely az évszakok változásaihoz kapcsolódik. A legtöbb “áldozatát” az ősz végén és télen szedi.

Tünetek

A legtöbb esetben a szezonális depressziós zavar tünetei késő ősszel vagy tél elején jelentkeznek, és amint a tavaszi napsugarak előbújnak, a tünetek is eltűnnek. Ritkábban ugyan, de előfordul, hogy valakit pont tavasztól érintenek a tünetek. Mindkét esetben a tünetek a szezon előrehaladtával súlyosbodhatnak.

A SAD jelei és tünetei:

  • Elveszíti érdeklődését olyan tevékenységek iránt, amelyeket szívesen végez
  • Kevés energiája van, enervált, folyamatosan fáradt
  • Problémái vannak az alvással
  • Nehezen tud koncentrálni
  • Reménytelennek érzi az életét, értéktelennek önmagát
  • Az étvágy megváltozása, különösen a magas szénhidráttartalmú ételek iránti vágy
  • Hízás
  • Szorongás

Mikor kell orvoshoz fordulni?

Ha napok óta nem érzi jól magát, folyamatosan fáradt, és megváltoztak az alvási szokásai, az étvágya, csak alkohol vagy gyógyszerek segítségével tud elaludni, reménytelennek érzi az életét, vagy öngyilkosságra gondol.

Okai

A szezonális érzelmi zavar konkrét okai nem ismertek. Néhány tényező, amely szerepet játszhat a kialakulásában:

  • Biológiai óra felborulása (cirkadián ritmus)
    Ősszel és télen a napfény csökkenése megzavarhatja a test belső óráját, és depresszió érzéséhez vezethet.
  • Szerotonin szint
    A szerotonin befolyásolja a hangulatot. A kevés napfény a szerotonin csökkenését okozhatja, ami depressziót válthat ki.
  • A melatonin szintje
    Az évszak változása tönkreteheti a test melatonin szintjének egyensúlyát, amely szerepet játszik az alvási szokásokban és a hangulatban.

Lehetséges szövődmények

Vegye komolyan SAD jeleit és tüneteit. A depresszió más típusaihoz hasonlóan a SAD is rosszabbodhat és problémákat okozhat, ha nem kezelik, például:

  • Szociálisan visszahúzódóvá válik
  • Iskolai vagy munkaügyi problémákat okoz
  • Gyógyszerekbe, alkoholba menekülhet
  • Egyéb mentális egészségügyi rendellenességek, például szorongás vagy étkezési rendellenességek alakulhatnak ki
  • Öngyilkossági gondolatok léphetnek fel

Kezelés

A szezonális érzelmi rendellenességek kezelése magában foglalhatja fényterápiát, gyógyszereket és pszichoterápiát.

  • Fényterápia
    A fényterápia utánozza a természetes kültéri fényt, és a hangulathoz kapcsolódó agyi vegyi anyagok változását okozza.
  • Gyógyszerek
    Súlyos esetben orvosa javasolhatja az antidepresszánssal történő kezelés megkezdését.
  • Pszichoterápia
    A pszichoterápia egy másik lehetőség az SAD kezelésére. A kognitív viselkedésterápia néven ismert pszichoterápiás módszer segíthet, hogy
    - azonosítsa és változtassa meg azokat a negatív gondolatokat és viselkedési módokat, amelyek miatt rosszabbul érzi magát;
    - ismerje meg az SAD kezelésének egyéb, alternatív módjait, például a relaxációs technikákat, a jógát, tai chit, a művészeti vagy zeneteápiákat;
    - megtanulják, hogyan kell kezelni a stresszt.
Forrás:
https://www.webmd.com/depression/features/beating-winters-woes#1
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/seasonal-affective-disorder/symptoms-causes/syc-20364651