Együnk sok napfényt a téli sötétségben

Noha a téli szezon tele van ünnepekkel és bálokkal sokszor zavarbaejtően rossz a kedvünk a hideg idő miatt. Boldogtalanok vagyunk? A testük gyakran csak a sötétebb és hidegebb napokra reagál.

A cirkadián ritmusunk, a testünk belső órája irányít bennünket, amely segít a fontos funkciók szabályozásában, beleértve az alvás / ébrenlét ciklusokat és a hangulatot. Ezeket a ritmusokat a téli szezon megzavarhatja. Ez a változás, más tényezőkkel együtt - beleértve a genetikát és a testkémiát - befolyásolhatja mentális egészségünket.

A testmozgás, tápláló ételek fogyasztása, az erőnlét és a szociális támogató rendszerek fenntartása az egészséges életmód alapvető elemei. Napi 30 perces testmozgás segíthet a szervezetnek az endorfinok, a természetes „boldogság hormonok” felszabadításában. Az ünnepek során kihívást jelenthet az egészséges táplálkozás, de próbáljon meg sok, egészséges gyümölcsöt és zöldséget fogyasztani, hogy fenntartson egy egészséges egyensúlyt az étkezésében a nehéz, ünnepi ételek mellett.

A meditáció enyhítheti a rosszkedv, adott esetben a depresszió tüneteit. Napi 10 perc meditáció már javítja a kedélyállapotot. Az interneten rengeteg irányított meditáció elérhető. Hasznosak lehetnek a jóga, egy csendes séta a parkban, vagy akár csak a kedvenc dal hallgatása.

A családdal, a barátokkal való szoros kapcsolattartás erősíti a közösségérzetét, és egy erős támogatási rendszert biztosít Önnek, amelyek szintén segítenek.

Fényterápia

Néhány tanulmány kimutatta, hogy a fényterápia hasznos lehet a depresszióban szenvedők számára, különösen, ha az évszakhoz kapcsolódó szezonális depresszióról van szó. Egy áttekintő cikk kimutatta, hogy a 2500 lux feletti fényintenzitású lámpáknak már jótékony hatásuk van (összehasonlításként egy felhős téli nap körülbelül 4000 lux fényintenzitású, míg egy napsütéses nap 50 000–100 000 lux között van).

A szakemberek azt javasolják, hogy a kora reggeli órákban, ébredéskor alkalmazzon fényterápiát, ultraibolya hullámhosszok nélküli 10 000 lux fényforrású fényforrás segítségével (ezeket kifejezetten szezonális hangulati problémák esetén ajánlják). A lámpát 15-20 cm távolságban helyezze el magától, körülbelül 30 percig legyen előtte, tartsa nyitva a szemét, de ne nézzen közvetlenül a fénybe. Noha a fényterápia általában jól tolerálható, a kezelés megkezdése előtt konzultáljon orvosával, különösen, szembetegség vagy esetleg bipoláris zavar esetén. A lehetséges mellékhatások közé tartozik a fejfájás, a szem feszültsége, émelygés, sőt izgatottság vagy alvászavarok, bár ez akkor jellemző, ha a nap későbbi szakaszában használják a fényterápiás eszközöket.

Forrás:
https://www.health.harvard.edu/blog/let-the-sun-shine-mind-your-mental-health-this-winter-2017012311058