A dohányzás abbahagyása - bármilyen életkorban - szinte azonnali egészségügyi előnyökkel jár. Akár csak 20 perccel az utolsó cigaretta után a pulzus csökken. Tizenkét órával később a szén-monoxid a vérben normalizálódik. Egy évvel a leszokás után a dohányzáshoz kapcsolódó szívroham kockázata felére csökken.

A leállás nehéz, és a legtöbb dohányos sokszor nekiveselkedik, mielőtt hosszú távon is sikerrel jár.

Nézzük, mit tehetünk!

Különféle gyógyszeres kezelési módok enyhíthetik az elvonási tüneteket.

Nikotin-tapasz: Állandó adag nikotin pótlással a dohányosok megkétszerezik a sikeres leállás esélyét. A lehetséges mellékhatások közé tartozik a bőrirritáció, szédülés vagy a szabálytalan szívverés, alvászavarok, fejfájás és hányinger. Az alvási problémákat minimalizálhatja, ha éjszakára eltávolítja a tapaszt.

Nikotin gumi, orrspray, inhalátorok: Ezek a gyorsan ható nikotinpótlások segítik a sóvárgás minimalizálását. Ezen termékek használata megduplázza a sikeres leállás esélyét. Azonban ezek a szerek irritálhatják a száját, az orrát és a torkát, valamint köhögést, émelygést, fejfájást és kisebb emésztési problémákat okozhatnak.

Gyógyszerek: vannak olyan gyógyszerek, amelyek csökkentik az elvonási tüneteket és a dohányzásból származó örömérzetet. Gyógyszer választása esetén minden esetben konzultáljon orvosával!

Érdemes egészséges leszokási alternatívát választani. A sport rendszeres beépítése segít a súlygyarapodás megelőzésében, illetve naponta több adag friss zöldség vagy gyümölcs fogyasztása szintén segít a sóvárgás, az elvonási tünetek egészséges kezelésében hízás nélkül.

Forrás:
https://newsnetwork.mayoclinic.org/discussion/risks-and-benefits-of-stopping-smoking/