Lépésről-lépésre: Diéta- és életmódtippek a prosztatarák esetén

Az alacsony zsírtartalmú, gyümölcsben- és zöldségben gazdag egészséges táplálkozás hozzájárulhat a prosztatarák alacsonyabb kockázatához.

1. lépés
Gyümölcsök és zöldségek

Egyen 8-10-féle gyümölcsöt és zöldséget ételeiben vagy magukban naponta.

Különösen a következők ajánlottak: brokkoli, karfiol, kelbimbó, saláta, fokhagyma, póréhagyma, sárgarépa, édes burgonya, bogyók, dinnye, citrusfélék, szőlő, gyógynövények és fűszerek.

Jó szolgálatot tehet a paradicsomlé vagy akár a gránátalma-koncentrátum fogyasztása is.

2. lépés
Gabonafélék és hüvelyesek

Korlátozza a feldolgozott és finomított gabonaféléket, a finomított lisztet, cukrokat.

Naponta fogyasszon 25–35 gramm rostot.

Egyen naponta 1-2 evőkanál őrölt lenmagot (müzliben, Kolláth-reggeliben).

Kerülje a magas szénhidráttartalmú ételek túlzott fogyasztását.

3. lépés
Zsírok és olajok

Korlátozza a vaj, a tejföl, a krémsajtok és a teljes tej fogyasztását.

Használjon olívaolajat, dióféléket és magvakat (különösen tökmagot, kendermagot, chia magot, lenmagot), avokádót, tengeri halakat.

Hasznos lenne az E-vitaminban gazdag búzacsíra, napraforgómag, mandula és mogyoró fogyasztása is.

4. lépés
Állati élelmiszerek

Korlátozza a vörös hús (marha, sertés, bárány) fogyasztását és kerülje a feldolgozott húsokat (sonka, szalonna, szalámi, virslik, kolbászok, pastrami).

Korlátozza a grillezett húsok fogyasztását (a grillezett zöldségek kiváló alternatíva!).

5. lépés
Italok

Korlátozza az alkoholfogyasztást maximum napi 2 pohárra.

Növelje a zöld tea fogyasztását, igyon legalább 1-4 csészével naponta.

Kerülje a cukorral édesített italokat (például szóda, gyümölcslevek, sportitalok, édes teák).

6. lépés
Egyéb tényezők

Fontos a kalciumbevitel is. Naponta maximum 1200 mg-ot fogyasszon ételeiben, ha szükséges táplálékkiegészítőkkel kombinálva.

Ne műanyag dobozokban melegítse fel a mikorhullámú sütőben az ételeit, hanem porcelántányérokban.

7. lépés
Ép testben…

Próbáljon meg hetente 3 órát rászánni a testmozgásra, legyen az a kerékpározás, tenisz, kocogás, úszás stb. A gyaloglás is remek megoldás, ha elég intenzív ahhoz, hogy növelje a pulzusát.

8. lépés
Kerülje el a súlygyarapodást

Fogyjon le, ha túlsúlyos.

9. lépés
Ma hagyja ki a dohányzást!

A dohányzásról való leszokás több daganatos betegség esetén bizonyatottan csökkenti a kialakulás kockázatát és javítja a gyógyulási esélyeket.

Még több információt és ajánlást olvashat a daganatos betegek táplálkozása kapcsán:
https://culevit.hu/2019/02/25/a-daganatos-betegek-specialis-taplalkozasarol-diohejban/

Források:
https://www.webmd.com/prostate-cancer/news/20140520/diet-lifestyle-affect-prostate-cancer-risk-studies-find#1
https://stanfordhealthcare.org/medical-clinics/cancer-nutrition-services/reducing-cancer-risk/prostate-cancer-prevention.html