Rossz hír, hogy sajnos nincs 100%-os prosztatarák-megelőzési stratégia. A vizsgálati eredmények gyakran ellentmondásosak, és a legtöbb tanulmány célja nem az volt, hogy véglegesen bizonyítsa, mi akadályozhatja meg a prosztatarákot. Ennek folytán nem merült fel egyértelmű módszer a prosztatarák megelőzésére.

Ugyanakkor az orvosok javaslatai alapján sokat tehet a kockázat csökkentéséért azzal, hogy egészségmegőrző döntéseket hoz a testmozgás és az egészséges táplálkozás terén.

Határozza el magát az egészséges táplálkozás mellett!

  1. Válasszon alacsony zsírtartalmú étrendet.
    Az alacsony zsírtartalmú, gyümölcsben- és zöldségben gazdag egészséges táplálkozás hozzájárulhat a prosztatarák alacsonyabb kockázatához. A zsírokat tartalmazó élelmiszerek közé tartozik a hús, a dió, az olaj és a tejtermékek, például a tej és a sajt. A napi fogyasztott zsírmennyiség csökkentése más előnyökkel is jár, például segít a testsúly megőrzésében és a szív védelmében.
    Korlátozza a zsíros ételeket, vagy válasszon alacsony zsírtartalmú fajtákat. Például csökkentse az ételekhez használt zsírmennyiséget, válogassa ki a zsírmentes húsdarabokat, és válasszon alacsony zsírtartalmú tejtermékeket.
  2. Növelje a mindennap fogyasztott gyümölcs- és zöldségmennyiséget
    A gyümölcsök és zöldségek tele vannak vitaminokkal és tápanyagokkal, amelyekről úgy gondolják, hogy csökkentik a prosztatarák kockázatát.Ha több gyümölcsöt és zöldséget eszik, akkor kevesebbet eszik más ételekből, például a magas zsírtartalmúakból.
    Adjon minden étkezéshez egy gyümölcs- vagy zöldségfélét. Nassolnivalónak is válasszon gyümölcsöt, zöldséget.
  3. Az egészséges testsúly fenntartása
    Az elhízott férfiak esetében – ha a testtömeg-index (BMI) 30 feletti érték – fokozott lehet a prosztatarák kialakulásának kockázata. Ha túlsúlyos vagy elhízott, csökkentse a napi fogyasztott kalóriák számát, és növelje az edzés mennyiségét.
    Ha egészséges testtömegű, fordítson figyelmet a megfelelő súly fenntartására egészséges étrenddel, rendszeres sporttal.
  4. Testmozgás hetente többször
    A testmozgással és a prosztatarák kockázatával kapcsolatos tanulmányok többnyire kimutatták, hogy a testmozgást végző férfiak esetében csökkent a prosztata rák kockázata. Az edzésnek számos más egészségügyi előnye is van, és csökkentheti a szívbetegségek és más dagantos betegségek kialakulásának kockázatát is. A testmozgás segíthet fenntartani a testsúlyát, vagy segíthet a fogyásban.
    Egyeztessen orvosával, hogy megbizonyosodjon arról, hogy mi a legmegfelelőbb egészségi állapotának. Adjon hozzá egy csipetnyi fizikai aktivitást a mindennapjaihoz azáltal, hogy távolabb parkolja le az autóját, vagy lépcsőn menjen lift helyett.
    Célként tűzze ki, hogy egy héten legalább 3x 30 percet eddze a testét.

Beszéljen orvosával a kockázatáról

Egyes férfiak esetében fokozott a prosztatarák kockázata az életmód vagy családi kórelőzmény miatt. Beszéljen orvosával!

Forrás:
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/prostate-cancer/in-depth/prostate-cancer-prevention/art-20045641