A sütötök lenyűgöző egészségügyi előnyei… Most van itt a szezonja!

Őszi kedvencünk a sütőtök finom ízén túl nagyon tápláló és számos egészségügyi előnnyel jár.

Íme 9 tény, miért olyan lenyűgöző táplálkozási és egészségügyi szempontból ez a gyümölcs.

1. Rendkívül tápláló és különösen gazdag A-vitaminban

A tök lenyűgöző tápanyagprofillal rendelkezik. Magas vitamin- és ásványi anyag-tartalommal rendelkezik, ugyanakkor alacsony kalóriatartalmú. Ezen kívül remek béta-karotin forrás.

Egy csésze főtt sütőtök (245 gramm) a következőket tartalmazza:

  • Kalória: 49
  • Zsír: 0,2 gramm
  • Fehérje: 2 gramm
  • Szénhidrát: 12 gramm
  • Rost: 3 gramm
  • A-vitamin: a referencia napi bevitel (RDI) 245% -a
  • C-vitamin: az RDI 19% -a
  • Kálium: az RDI 16% -a
  • Réz: az RDI 11% -a
  • Mangán: a KFI 11% -a
  • B2-vitamin: az RDI 11% -a
  • E-vitamin: az RDI 10% -a
  • Vas: az RDI 8% -a
  • Kis mennyiségű magnézium, foszfor, cink és számos B-vitamin.
  • Amellett, hogy vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz, a tök viszonylag alacsony kalóriatartalmú, mivel 94% -a víz.
  • Nagyon magas a béta-karotin tartalma is.
  • És még a magja is finom!

2. A magas antioxidáns tartalma csökkentheti a krónikus betegségek kockázatát

A szabad gyökök olyan molekulák, amelyeket a szervezet anyagcsere-folyamata állít elő. Bár nagyon instabilak, hasznos szerepet töltenek be, például megsemmisítik a káros baktériumokat. A túlzott szabad gyök-képződés azonban a szervezetben olyan oxidatív stressz állapotot hoz létre, amelyek összefüggésben állnak a krónikus betegségekkel, például szívbetegségekkel és a rákkal.

A sütőtök tartalmaz antioxidánsokat, alfa-karotint, béta-karotint, béta-kriptoxantint is, amelyek megóvhatják a sejteket a szabad gyökök káros hatásaitól.

3. Raktározza az immunitást fokozó vitaminokat

A sütőtök magas A- és C-vitamin-tartalommal rendelkezik, amelyek hozzájárulhatnak az immunrendszer erősítéséhez. E-vitamin-, vas- és folátkészlete is erősíti immunitását.

4. Az A-vitamin, a lutein és a zeaxantin megvédheti a látását

A sütőtök magas A-vitamin-, lutein- és zeaxanthin-tartalma segít megvédeni a szemét a látásromlástól, amely az életkor előrehaladtával egyre gyakoribb egészségügyi probléma.

5. A tök tápanyag-sűrűsége és az alacsony kalóriatartalma segít a fogyásban

Egyszerűen fogalmazva: a tök súlycsökkentő jellegű étel, mert kevesebb kalóriát visz be vele a szervezetébe, mint más szénhidrátforrásból - például rizs és burgonya. A sütőtök gazdag tápanyagforrás és csészénként kevesebb mint 50 kalóriát tartalmaz (245 gramm). Kiváló rostforrás, amely elnyomhatja étvágyát.

6. Az antioxidáns tartalma csökkentheti a rák kockázatát

A tökben magas a karotinoidok mennyisége, amelyek antioxidánsként működhetnek. Ez lehetővé teszi számukra a szabad gyökök semlegesítését, amelyek védelmet nyújthatnak egyes ráktípusok ellen. Ezek a vegyületek a gyomor-, torok-, hasnyálmirigy- és mellrák alacsonyabb kockázatához kapcsolódnak.

7. A kálium, a C-vitamin és a rost jótékony hatással lehet a szív egészségére

A tökben magas az antioxidánsok szintje, amelyek megóvhatják a „rossz” LDL koleszterint az oxidációtól. Amikor az LDL koleszterin részecskék oxidálódnak, megtapadhatnak az erek falán, ami korlátozhatja az erek optimális működését és növelheti a szívbetegség kockázatát

A tök kiváló kálium-, C-vitamin-, rost- és antioxidáns forrás, amelyek összekapcsolódtak a szív egészségének megóvásával.

8. Olyan vegyületeket tartalmaz, amelyek egészségessé teszik a bőrt

A tökben magas a béta-karotin tartalom, amely természetes napvédő szer. Tartalmaz továbbá C- és E-vitamint, valamint luteint és zeaxantint, amelyek elősegíthetik a bőr egészségének megőrzését.

9. Hihetetlenül sokoldalú és könnyen betartható diéta

A sütőtök finom, sokoldalú és könnyen felvehető a diétás étrendbe is.

Édes íze miatt népszerű alkotóeleme olyan ételeknek, mint a puding, a pite és a palacsinta. Ugyanakkor ugyanolyan jól felhasználható sós ételekben is, mint például a sült zöldségek, levesek és tészták. Vitaminokban, ásványi anyagokban és antioxidánsokban gazdag, a tök hihetetlenül egészséges. Ráadásul alacsony kalóriatartalma miatt fogyás-barát étel.

Forrás:
https://www.healthline.com/nutrition/pumpkin