Vegán vagy vegetáriánus – mi a különbség?

Sokan követik a különböző reform étkezéseket. Hol egészségügyi okokból váltanak, hol etikai vagy vallási, hol pedig környezetvédelmi szempontok alapján váltanak.

Milyen a vegetáriánus étrend?

A vegetáriánus társadalom szerint a vegetáriánus olyan ember, aki nem eszik húst, baromfit, vadat, halat, kagylót vagy más állati eredetű ételt.

A vegetáriánus étrend különböző gyümölcsökből-, zöldségekből-, gabonákból-, hüvelyesekből, diófélékből és magvakból áll.

A vegetáriánus étkezés leggyakoribb típusai a következők:

  • Lacto-ovo vegetáriánusok: Vegetáriánusok, akik minden állati húst elkerülnek, de tej- és tojástermékeket fogyasztanak.
  • Lacto vegetáriánusok: Vegetáriánusok, akik elkerülik az állati húst és a tojást, de tejet fogyasztanak.
  • Ovo vegetáriánusok: Azok a vegetáriánusok, akik elkerülik az állati termékeket, kivéve a tojásokat.
  • Vegánok: Vegetáriánusok, akik minden állati és állati eredetű terméket kihagynak az étrendjükből.

Milyen a vegán étrend?

A vegán étrend a vegetarianizmus legszigorúbb formájának tekinthető.

A vegán étrend nemcsak az állati húst zárja ki, hanem a tej-, tojás- és állati eredetű összetevőket is. Ezek közé tartozik a zselatin, a méz, a karmin (színezőanyag), a gyanta, az albumin (szerves anyagból származó fehérje), a tejsavó, a kazein (tejsavó-fehérje) és a D3-vitamin bizonyos formái.

A vegetáriánusok és a vegánok étrendjében a legnagyobb különbség az állati termékek elfogadhatóságának mértéke. Például mind a vegánok, mind a vegetáriánusok egészségügyi vagy környezeti okokból kizárhatják a húst a táplálkozásukból. Ugyanakkor a vegánok minden állati mellékterméket elkerülnek, mert úgy vélik, hogy ez van legnagyobb hatással az egészségre és a környezetre.

Etikai szempontból a vegetáriánusok ellenzik az állatok elfogyasztását, de elfogadhatónak tartják az állati melléktermékek, például tej és tojás fogyasztását, amennyiben az állatokat megfelelő körülmények között tartják.

A vegánok pedig minden állati melléktermék kizárására törekszenek, függetlenül attól, hogy milyen körülmények között tartják az állatokat.

Az állati kizsákmányolás minden formájának elkerülése érdekében a vegánok lemondanak a tejtermékekről és a tojásról - azaz olyan termékekről is, amelyekkel sok vegetáriánusnak nincs problémája.

Táplálkozási megfontolások a vegetáriánus és a vegán diéták kapcsán

A kutatások azt mutatják, hogy a vegetáriánus és a vegán étrend alacsony a telített zsírokban. A vitaminok, ásványi anyagok, rostok és egészséges növényi vegyületek nagy mennyiségét is tartalmazzák. Mindkét étrend sok, magas tápanyag-tartalmú élelmiszert tartalmaz. Ezek lehetnek gyümölcsök, zöldségek, teljes kiőrlésű gabonák, diófélék, magvak és szójatermékek.

Ugyanakkor a rosszul tervezett vegetáriánus és vegán étrend bizonyos tápanyagok, különösen a vas, a kalcium, a cink és a D-vitamin alacsony bevitelét eredményezheti.

Mindkét étrend korlátozott mennyiségű B12-vitamint és hosszú láncú omega-3 zsírsavat tartalmaz, bár ezeknek a tápanyagoknak a szintje általában a vegán étrendűeknél alacsonyabb.

Néhány, a vegetáriánus és a vegán étrendet közvetlenül összehasonlító tanulmány azt mutatta, hogy a vegánok számára valamivel alacsonyabb kockázatot jelenthet a 2. típusú cukorbetegség, a szívbetegségek és a különböző ráktípusok kialakulásának kockázata, mint a vegetáriánusok körében.

Fontos tehát, hogy mind a vegetáriánus, mind a vegán étrend megfelelőnek tekinthető az élet minden szakaszában, mindaddig, amíg az étrend jól tervezett és kellő figyelmet fordít a növényi élelmiszerekben lévő tápanyagok felszívódására, a kiegészítő tápanyagok bevitelére is, a vér tápanyagszintjének ellenőrzésére is.

Az olyan tápanyagok, mint az omega-3 zsírsavak, a kalcium és a D és B12 vitaminok elégtelen bevitele negatívan befolyásolhatja az egészséget, beleértve a mentális és fizikai egészséget is.

Szükség lehet arra is, hogy étrendkiegészítőket fogyasszanak, különösen olyan tápanyagok esetében, mint a vas, a kalcium, az omega-3 és a D és B12 vitamin.

A vegán étrend alkalmas a testsúly szabályozásához és bizonyos betegségek kockázatának csökkentéséhez. Ha azonban nem megfelelően tervezik, a vegán étrend nagy valószínűséggel tápanyaghiányt okozhat.

Sokak számára a veganizmus több, mint egy étrend. A veganizmust gyakran úgy tekintik, mint az állati jogokat erősen meghatározó életmódot.

Emiatt számos vegán elkerüli a selyem, a gyapjú, a bőr ruházati cikkek beszerzését is. Ráadásul sok vegán bojkottálja az állatkísérleteket, és csak olyan kozmetikákat vásárol, amelyek nem tartalmaznak állati melléktermékeket.

Továbbá nem kultiválják a cirkuszok, az állatkertek, a rodeók, a lóversenyek és az állatoknak más, szórakoztatásra való felhasználását. Valamint a környezetvédelem is kiemelt szempont a választásukban.

Forrás:
https://www.healthline.com/nutrition/vegan-vs-vegetarian#section2