A D-vitamin két fő formája, amelyek fontosak az ember számára, a D2-vitamin vagy az ergokalciferol, valamint a D3-vitamin vagy a kolalciferol. A D2-vitamint a növények természetes módon állítják elő, a D3-vitamint pedig a szervezet állítja elő, amikor a bőr ultraibolya sugárzásnak van kitéve.

Néhány élelmiszer, amelyek természetesen D-vitamint tartalmaznak:

zsíros halak, halmájolaj és tojás.

Azonban a legtöbb D-vitamin a D-vitaminnal megerősített élelmiszerekből, például tejből, gyümölcslevekből és reggeli gabonafélékből származik. A D-vitamin étrend-kiegészítő formájában is pótolható.

A napi D-vitamin beviteli szükséglet minimális napsugárzás mellett:

  • Az 1 és 70 év közöttiek, köztük a terhes vagy szoptató nőknek, az ajánlott mennyiség (RDA) napi 15 mikrogramm (μg). Mivel az 1 μg 40 nemzetközi egységgel (NE) egyenlő, ez napi 600 IU-ban is kifejezhető.
  • A 71 éves vagy annál idősebbeknek napi 20 μg (800 NE naponta) szükséges.
  • A csecsemők esetében a napi 10 μg-os adekvát beviteli szintet (400 NE / nap) határoztak meg, amely elegendő D-vitamint biztosít.

Annak ellenére, hogy a legtöbb embernek nagy valószínűséggel nincs magas D-vitamin-bevitele, fontos megjegyezni, hogy bármely tápanyag - beleértve a D-vitamint - túlzott bevitele mérgező hatásokat okozhat. A túl sok D-vitamin káros lehet, mert növeli a kalciumszintet, ami kalcinosishoz vezethet (a kalcium-sók lerakódása lágy szövetekben, például a vesében, a szívben vagy a tüdőben). A túl sok D-vitamin toxicitása nagyobb valószínűséggel fordul elő az étrend-kiegészítők magas bevitelétől, mint a túl nagyarányú D-vitamin tartalmú élelmiszerek fogyasztásától. A túlzott napsugárzás nem okoz D-vitamin toxicitást.

Miért tanulmányozzák a rákkutatók a D-vitamin és a rák kockázata közötti lehetséges kapcsolatot?

A daganatsejtek és a daganatok tanulmányozása során egerekben kimutatták, hogy a D-vitamin számos olyan aktivitással rendelkezik, amelyek lassíthatják vagy megakadályozzák a rák kialakulását, beleértve a sejtek differenciálódásának elősegítését, a rákos sejtek növekedésének csökkentését, a sejthalál (apoptózis) serkentését és a tumor csökkentését.

Számos epidemiológiai vizsgálat kimutatta, hogy a D-vitamin magasabb bevitele vagy vérszintje a vastagbélrák kockázatának csökkenésével jár. Ezzel ellentétben randomizált vizsgálatban megállapították, hogy az egészséges nőknél, akik átlagosan 7 évig D-vitamint és kalcium-kiegészítőket szedtek, nem csökkent a vastagbélrák előfordulási gyakorisága. E kérdések tisztázásához a kutatók kétfázisú kísérletet végeznek annak meghatározására, hogy a D-vitamin milyen adagja lehet alkalmas a prosztata, a vastagbél és a tüdőrák kemoprevenciálására (a rák gyógyszeres megelőzésére). Emellett nagyobb randomizált kísérleteket kezdtek a D-vitamin potenciális szerepének vizsgálatára a rák megelőzésében.

Forrás:
https://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/diet/vitamin-d-fact-sheet