Növelje az energiáit tippjeink segítségével, hogy boldogabb, egészségesebb, produktívabb életet éljen.

Gyakran ébred enerváltan reggelente? Koffein nélkül nem is képes erőre kapni? Ha ez ismerősnek tűnik, itt az ideje, hogy új energiagazdálkodási tervet dolgozzon ki az életvitelére!

Miért van szükség a szervezet kapcsán is energiagazdálkodásra? Gondoljon az energiára korlátozott erőforrásként, akár úgy, mintha pénz lenne. Minden napot egy bizonyos összeggel kezdünk el, ami személyenként változik. Ezt sok befolyásoló tényező módosítja: volt-e már az adott hónapban fizetés, mennyi tartalékunk van, hogy teljesítenek a befektetéseink? A szervezet energiaszintje is minden nap egy bizonyos szintről indul, amit befolyásol az életkor, az alvás, a stressz szintje, az egészségi állapot és az életmód. A nap folyamán több tranzakció (tevékenység) fordul elő, ami az energiaszintet módosítja.

Bár nem mindig tudjuk irányítani az energiaromboló tevékenységeinket, sokat tehetünk azért, hogy kellő mennyiségű energiatartalékunk legyen a fiókban.

  • 1. Tápláló ételek
    Mindannyian tudjuk, hogy az egészséges táplálkozás a jó közérzet alapja, de gyakori, hogy az egészséges táplálkozás elsősorban a fogyás eszköze. A gyümölcsök és zöldségek (különösen tápanyagban gazdag, sötét leveles zöldségfélék, pl. a brokkoli, valamint narancssárga színű zöldségek, beleértve a sárgarépát és az édes burgonyát) magas aránya, a sovány fehérje, az alacsony zsírtartalmú tejtermékek és a teljes kiőrlésű ételek szükségesek az optimális energiaszint biztosításához.
  • 2. Naponta 8 óra pihentető alvás
    Kevesen alszanak napi 7-8 órát és még kevesebben vannak azok, akik, mindezt pihentetőnek érzik. Az alváshiány fenntartja a súlyos egészségi állapotokat, és negatívan befolyásolhatja a hangulatot, valamint az energiaszintet. A pihentető alvás biztosítása a legjobb módja annak, hogy növelje az energiaszintjét!
  • 3. Építő emberi kapcsolatok
    Töltsön minél több időt olyan emberekkel, akik pozitív hatással vannak Önre. Szelektálja az energiavámpírokat maga körül, csökkentse a találkozásokat, vagy zárja le azokat a kapcsolatokat, ahol a másik fél folyamatosan negatív, állandóan panaszkodik, egyoldalúan kommunikál minden teret elvéve öntől egy-egy beszélgetés alkalmával. Ez csak elveszi az ön energiáit, romboló jellege van mindkét fél számára.
  • 4. Ne hallgassa folyton a híreket
    A hírek fontos forrása annak, hogy megtudjuk, ami a világban történik. Ez lehet tanulságos, szórakoztató és még felemelő is. Sajnos azonban a híradásokban túl gyakran csak a szenvedés, a negatív hírek jelennek meg. Ezeket a történeteket nem lehet elkerülni, de próbálja meg minimálisra csökkenteni a hírek hallgatását, olvasását, csökkentse maga körül ezt a jelentős stresszfaktort.
  • 5. Rendszeres mozgás
    Ahogyan betervezi a napi/heti bevásárlást és háztartási munkákat, ugyanúgy kellene menedzselnie a rendszeres mozgást is. Az ajánlott 150 perces heti mozgás, edzés jelentősen növelheti az energiaszintjét. Hogyan? A testmozgás enyhíti a stresszt és a feszültséget, erősíti az izmokat, és növeli az állóképességet, ami segít a szervezetnek hatékonyabban működni más fizikai feladatok vagy tevékenységek során.
  • 6. Tegyen valamit önmagáért minden nap
    Tegyen valamit, önmagáért, amit szeret, ami jó érzéssel tölti el. Nem kell különleges dolgokra gondolni, ez lehet egy kellemes óra, amit a virágai ápolásával tölt, vagy egy finom vacsora, amit szeretettel készít a családjának, vagy egy kis biciklizés, amitől testileg-lelkileg is feltöltődik, vagy akár egy kis elvonulás, egy jó könyv olvasása. Tudatosan legyen minden napjának része az „énidő”.
  • 7. Gondoljon jó szívvel másokra
    Egy másik módja az energiatakarékosságnak az együttérző gondolkodásmód fenntartása. Az ilyen gondolkodásmód gyakorlati példáját „kedves figyelemnek” nevezzük. Például próbáljon meg többet mosolyogni, és mellőzni a sztereotíp gondolkodást. Mások megítélése azt eredményezheti, hogy magunkat is negatív burokba tesszük és ez a negatív belső párbeszéd fárasztó lehet.
  • +1 Tervezés és prioritás
    Figyelje az energiaszintjét, skálázza egy 1-10-ig terjedő listán, mikor hogyan érzi magát. Ez segít végiggondolni, milyen tevékenységek, helyzetek veszik ki önből a legtöbb energiát. Ha már látja, mi viszi az energiáját, lépésről-lépésre kezdje el a megoldásokat kidolgozni rá. Válasszon egy olyan területet, amely fontos az Ön számára, és tűzzön ki reális, megvalósítható célokat. Például, ha az otthoni állandó rendetlenség a napi stressz egyik forrása, válasszon egy szekrényt vagy fiókot, és minden héten egyet szelektáljon, rakjon rendbe. Ne a 3 napig tartó nagytakarítással kezdje. Amikor ezt a heti feladatot már rutinszerűen kezeli, válassza ki a következő stresszforrást és kezdje el kiiktatni az életéből.
Forrás:
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/7-simple-steps-to-boosting-energy/art-20305553