Gondoskodjunk testünkről a daganatterápia után is! Az alábbi egyszerű lépések javíthatják a jó közérzetét és az életminőséget is a daganatterápia után.

A rák túlélőinek számára ugyanazon ajánlások az irányadóak, mint mindenki számára, aki tudatosan ügyelni akar az egészségére vagy javítani akarja azt: edzés, kiegyensúlyozott étrend, egészséges testsúly fenntartása, jó alvás, stressz csökkentése, dohányzás elkerülése és az alkoholfogyasztás korlátozása.

1) Rendszeres testmozgás

A rendszeres testmozgás növeli a jóllétet a rákkezelés után és felgyorsíthatja a gyógyulást.

A rák túlélői a rendszeres testmozgással az alábbiakat tapasztalhatják:

  • Fokozott erőnlét és kitartás
  • Kevesebb jel és tünet a depresszióra
  • Kevesebb szorongás
  • Csökkenő fáradtságérzet
  • Jobb hangulat
  • Magasabb önbecsülés
  • Kevesebb fájdalom
  • Jobb alvás

A fizikai aktivitás beépítése a napi rutinjába nem sok extra munkát igényel. A kis lépésekre összpontosítson az élete aktívabbá tételéhez. Lépcsőzzön lift helyett, parkoljon vagy szálljon le a buszról távolabb a célállomásától stb.

Az orvos jóváhagyásával lassan kezdje el a sportolást. Kezdetben 150 percet mozogjon hetente, később ez növelhető, ahogyan erősödik. Ha fáradtnak érzi magát ne erőltesse túl, és ne érezze emiatt bűnösnek magát. Kezdje egy rövid sétával a háztömb körül vagy a közeli parkban és szépen fokozatosan növelje az edzés intenzitását.

Arra nincs közvetlen bizonyíték, hogy a rendszeres edzés csökkenti a rák kiújulásának kockázatát – ami a túlélők legnagyobb vágya – azonban a szív, a tüdő és más szervek javára gyakorolt jótékony hatásai jelentősek és segítik a szervezet egészének megerősödését.

2) Étkezzen kiegyensúlyozottan

Ügyeljen a diétájára, fogyasszon sok gyümölcsöt és zöldséget, valamint teljes kiőrlésű gabonát tartalmazó ételeket. Tanácsaink:

  • Egyen legalább 2,5 csésze gyümölcsöt és zöldséget minden nap
  • Válasszon egészséges zsírokat, például az omega-3 zsírsavat, amely megtalálható a halakban, dióban.
  • Válasszon olyan fehérjéket, amelyek alacsony telített zsírtartalmúak, például halak, sovány húsok, tojás, diófélék, magvak és hüvelyesek.
  • Válasszon egészséges szénhidrátforrásokat, mint például a teljes kiőrlésű gabona, hüvelyesek, gyümölcsök és zöldségek.

Ez az élelmiszer-kombináció biztosítja, hogy rengeteg vitamint és tápanyagot jutasson a szervezetébe, ami segít a test erőnlétének visszanyerésében.

3) Egészséges testsúly fenntartása

Lehet, hogy súlytöbblete lett vagy éppen sokat fogyott a kezelés során, mindenképpen próbálja meg visszaállítani optimális testsúlyát. Beszéljen kezelőorvosával arról, hogy mi az Ön számára egészséges testsúly és mi a legjobb módja annak, hogy elérje ezt. Ha Önnek fogynia kell, kerülje a drasztikus fogyókúrákat, ügyeljen arra, hogy lassú tempót diktáljon (-1 kg/hét), hogy ne terhelje meg hirtelen a szervezetét.

4) Pihentető alvás

Az alvási problémák gyakrabban fordulnak elő rákos, és a túlélő embereknél is. Ennek okai többnyire a fizikai változások, a kezelés mellékhatásai, a stressz vagy egyéb okok.

De a megfelelő alvás megszerzése fontos része az egészség helyreállításának. Az alvás az elmét és a testet is megújítja és frissíti, hogy jól működjön, amíg ébren vagyunk. A jó alvás növelheti a kognitív képességeket, javíthatja a hormonfunkciót és csökkentheti a vérnyomást.

Tanácsaink a pihentető alváshoz:

  • Kerülje a koffeint legalább 8 órával lefekvés előtt
  • Minden nap ugyanabban az időben feküdjön és keljen fel
  • Kapcsolja ki a számítógépet, telefont, televíziót lefekvés előtt 1-2 órával
  • A hálószoba legyen csendes és lefekvés előtt alaposan szellőztessen ki
  • Ha túlságosan álmosnak érzi magát a nap folyamán, beszéljen orvosával. Lehet, hogy a problémát alvászavar vagy a kezelés mellékhatásai által okozzák.

5) Csökkentse a stresszt

A rák túlélőjeként előfordulhat, hogy a fizikai, érzelmi és társadalmi hatások pszichésen is nagy terhet jelentenek. A stressz kezelésére szolgáló hatékony stratégiák nagymértékben javíthatják életminőségét a depresszió, a szorongás és a rákkal, a kezeléssel kapcsolatos tünetek enyhítésével.

A hatékony stresszkezelési stratégiák:

  • Relaxációs vagy meditációs technikák
  • Tanácsadáson való részvétel
  • Rákellenes csoportok, közösségek
  • Testedzés
  • Barátokkal és a családdal együtt töltött idő
  • Ne dohányozzon!

6) Mérsékelt alkoholfogyasztás

Ha úgy dönt, hogy alkoholt fogyaszt, mérsékelje. Egészséges felnőttek esetében ez legfeljebb két pohár ital naponta.

Gondolja meg az alkoholfogyasztás kockázatait és előnyeit, és beszélje meg orvosával.

+1 Tegye meg, amit lehet

Nem kell egyik napról a másikra fenekestől felfordítani az életét! Tegye meg azt, amit lehet, és lassan változtassa meg életmódját. Az egészséges táplálkozás vagy a rendszeres testmozgás rutinszerűvé tétele nagyobb valószínűséggel teszi lehetővé, hogy egész életében annak természetes, szerves része lesz.

Forrás:
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cancer/in-depth/cancer-survivor/art-20044015