Kalcium kisokos

A testünknek kalciumra van szüksége az erős csontozat fenntartásához. Ezen felül a szívnek, az izmoknak és az idegeknek is szüksége van a megfelelő mennyiségű kalciumra az optimális működéshez. Egyes tanulmányok arra utalnak, hogy a kalciumnak – és a D-vitaminnak – a csontok egészségének megőrzése mellett fontos szerepe lehet a rák, a cukorbetegség és a magas vérnyomás elleni védelemben is.

Mi történik, ha kevés kalcium van a szervezetünkben?

  • Lehet, hogy a gyerekek nem érik el a teljes felnőttkori magasságukat.
  • A felnőttek csonttömege alacsony, ami a csontritkulás osteoporosis kockázati tényezője.
  • A kalciumszegény étrend negatív következményei kapcsán elsősorban a gyermekek és serdülők veszélyeztetettek, valamint az 50 évesnél idősebb felnőttek is.

Mennyi kalciumra van szükségünk?

A kalciumszükséglet elsősorban az életkortól és a nemtől függ. Ne feledje, hogy a diagram felső határa a biztonságos határt jelöli - nem azt, hogy mennyit kell elérni. Ha meghaladja a felső határt, az ugyanolyan egészségügyi kockázattal járhat.

Kalcium és az étrend

A szervezet nem termel kalciumot, így más forrásokból kell megkapnia a szükséges mennyiséget. A kalcium számos élelmiszerben megtalálható, többek között:

  • Tejtermékek, sajt, tej és joghurt
  • Sötétzöld leveles zöldségek, például a brokkoli és kelkáposzta
  • Szardínia, lazac
  • Kalcium-tartalmú szójatermékek, gabonafélék és gyümölcslevek, valamint tejpótlók

A kalcium beépüléséhez a szervezetnek D-vitaminra is szüksége van. Néhány étel természetesen tartalmaz kis mennyiségű D-vitamint, de ezt is szükséges pótolni. A D-vitamin szükséglet 15 mikrogramm naponta egy átlagos felnőtt számára.

Kinek kell különösen figyelnie a kalcium pótlásra?

  • Annak, aki vegán étrendet követ.
  • Laktóz-intolerancia esetén.
  • Csontritkulás esetén.
  • Kortikoszteroidokkal való hosszú távú kezelés esetén.
  • Bizonyos bél- vagy emésztőrendszeri megbetegedések csökkentik a kalcium felszívódásának képességét, mint például a gyulladásos bélbetegség vagy a cöliakia.

Ilyen esetekben a kalcium-kiegészítők segíthetnek. Beszélje meg kezelőorvosával vagy dietetikusával, hogy melyik megfelelő Önnek.

Van-e kockázata a kalcium-kiegészítőknek?

A kalcium-kiegészítők használata nem javallt mindenkinek. Bizonyos betegségek, mint például a mellékpajzsmirigy elégtelensége, veseátültetés, D-vitamin túladagolás, csonttumorok stb., túlzott kalciummennyiséget okoznak a véráramban (hiperkalcémia), ezért ilyen esetekben kerülni kell a kalcium-kiegészítőket. Mint minden egészségügyi probléma esetében, fontos, hogy beszéljen orvosával, hogy eldöntse, mi a megfelelő az Ön számára.

A kalcium-kiegészítők típusai

A kalcium-kiegészítőkben többféle kalciumvegyületet használnak. Minden egyes vegyület különböző mennyiségű ásványi kalciumot tartalmaz, amit elemi kalciumnak neveznek. A szokásos kalcium-kiegészítők az alábbiak:

  • Kalcium-karbonát (40% elemi kalcium)
  • Kalcium-citrát (21% elemi kalcium)
  • Kalcium-glükonát (9% elemi kalcium)
  • Kalcium-laktát (13% elemi kalcium)

A kalcium-kiegészítők két fő formája a karbonát és a citrát. A kalcium más formái a glükonát és a laktát. Emellett egyes kalcium-kiegészítőket vitaminokkal és egyéb ásványi anyagokkal kombinálnak. Egyes kalcium-kiegészítők D-vitamint vagy magnéziumot is tartalmazhatnak. Ellenőrizze az összetevők listáját, hogy lássa, hogy a kalcium milyen formában van a kalcium-kiegészítőben jelen, és milyen más tápanyagokat tartalmaz még. Ez az információ fontos, ha bármilyen egészségügyi vagy táplálkozási problémája van.

Mire érdemes figyelni a választáskor?

A kalcium mennyisége

Az elemi kalcium kulcsfontosságú, mert ez az, amit a szervezet felhasznál többek között a csontnövekedés során. Mit nézzen a címkén? Például a kalcium-karbonát 40% -os elemi kalcium, így 1250 mg kalcium-karbonát 500 mg elemi kalciumot tartalmaz. A dózis bevitelénél vegye figyelembe, hogy egy adagban mennyi kalcium van.

Tolerálhatóság

A kalcium-kiegészítők ritkán okoznak mellékhatást. Néha előfordulhat székrekedés és a puffadás, túlzott gázképződés.

Milyen gyógyszereket szed?

A kalcium-kiegészítők kölcsönhatásba léphetnek számos különböző vényköteles gyógyszerrel, beleértve a vérnyomás gyógyszereket, a szintetikus pajzsmirigy hormonokat, a biszfoszfonátokat, az antibiotikumokat és a kalciumcsatorna-blokkolókat. A gyógyszereitől függően előfordulhat, hogy a táplálékkiegészítőt az étkezéssel vagy az étkezések között kell bevennie. Kérdezze meg kezelőorvosát vagy gyógyszerészét a lehetséges kölcsönhatásokról és arról, hogy milyen típusú kalcium-kiegészítőt felel meg Önnek.

Felszívódás

A szervezetnek képesnek kell lennie arra, hogy felszívja a kalciumot. A kalcium-kiegészítők minden fajtája jobban felszívódik, ha étkezés közben és kis dózisban (500 mg vagy annál kevesebb) veszik be. A kalcium-citrát egyformán jól felszívódik étkezés közben vagy attól függetlenül, és azoknak ajánlott, akiknek kevesebb a gyomorsava, illetve az 50 évnél idősebbeknél vagy sav-blokkolók szedése, gyulladásos bélbetegség vagy abszorpciós rendellenesség esetén.

Nem mindig jobb a több. Csak mértékkel!

Ha kalciumban gazdag ételeket fogyaszt és e mellé táplálékkiegészítőt is szed, ügyeljen arra, hogy ne lépje túl az ajánlott napi mennyiséget és konzultáljon orvosával, milyen mértékben van szüksége kalcium pótlásra.

Forrás:
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/calcium-supplements/art-20047097