Nem csak testi, de lelki tüneteket is okozhatnak a daganatos betegségek terápiái.

Az onkológiai kezelések leggyakoribb mellékhatásai:

  • Depresszió
  • Túlzott aggodalom
  • Félelem
  • Harag
  • Elhagyatottság érzése
  • Magány

Ezek az érzések teljesen normálisak. Bár önmagukban nem táplálkozási problémák, mégis befolyásolhatják az étellel, a vásárlással vagy a főzéssel kapcsolatos érdeklődését. A kimerültség is nehezebbé teheti a mindennapi küzdelmet. Azonban sok mindent tehet, hogy leküzdje azokat rossz érzéseket, amelyek az étvágyát befolyásolják.

Íme, néhány bevált jótanács:

  • Fogyassza a kedvenc ételeit azokon a napokon, amikor nincs kezelés, ily módon élvezni tudja az ételt.
  • Pihenjen, meditáljon vagy imádkozzon!
  • Csatlakozzon egy, a daganatos betegeket támogató csoporthoz! Itt megismerhet olyan betegekkel, akik az Önéhez hasonló problémákkal már megküzdöttek. A csoporttalálkozókon megoszthatja a többiekkel gondolatait és megismerheti másokét is. Sok tapasztalatot gyűjthet arról, hogy mások hogyan küzdenek meg a rákkal, a kezelések okozta mellékhatásokkal és a felmerülő táplálkozási nehézségekkel. A kezelőorvosa vagy a nővérek biztosan tudnak javasolni ilyen csoportot. Kérje tanácsukat erről is! Ma már az interneten keresztül is csatlakozhat ilyen csoportokhoz, ha akadályoztatva van a közlekedésben, de több tapasztalatot gyűjthet, ha személyesen vesz részt az összejöveteleken.
  • A táplálkozási nehézségekről és a kezelések várható mellékhatásairól még azok megjelenése előtt tájékozódjon! Sokkal magabiztosabb lesz, ha felkészülten tud szembenézni velük.
  • Pihenjen eleget! Legalább 7-8 órát aludjon minden éjjel! Napközben kerülje a megterhelő tevékenységet, töltse az időt sétával, sok pihenéssel, olvasással vagy filmnézéssel.
  • Ne törekedjen arra, hogy erején felül teljesítsen! Keressen lehetőségeket arra, hogy a mindennapi feladatait könnyebben elvégezhesse! Jobban fogja érezni magát, ha tud másoktól segítséget kérni vagy elfogadni.
  • Legyen aktív minden nap! Tudományos kutatások azt mutatják, hogy sokkal jobban érzik magukat azok, akik minden nap sétálnak egy kicsit vagy bármilyen más testmozgást végeznek. Az rendszeres aktivitás segíthet abban, hogy javuljon az étvágya.
  • Jelezze az orvosának, ha a felmerülő negatív érzéseit egyedül nem tudja teljesen leküzdeni!