Támogató szociális közeg szerepe a betegségek leküzdésében. Gyógyuljon barátságosan!

A barátságok jelentős hatást gyakorolhatnak egészségére és jólétére, és különösen fontos támaszt jelentenek betegség idején. Azonban nem mindig könnyű barátságokat kialakítani vagy fenntartani.

Milyen előnyökkel jár a barátság?

A jó barátságok jó egészséget jelentenek. A barátok ott vannak a vidám pillanatok ünneplésekor és támaszt nyújtanak a rossz időkben. Ha vannak barátaink, akkor segítenek

  • Céljaink önálló elérésében;
  • Növelik a boldogságunk és csökkentik a stresszt;
  • Javítják önbizalmunk és önértékelésünk;
  • Segítenek megbirkózni olyan traumákkal, mint például a válás, a súlyos betegség, a munkahely elvesztése vagy egy szeretett ember halála;
  • Ösztönöznek az egészségtelen szokásaink megváltoztatására, mint például a túlzott alkoholfogyasztás, dohányzás vagy a testmozgás hiánya.

Az erős szociális támogatással rendelkező felnőtteknél számos jelentős egészségügyi probléma, köztük a depresszió, a magas vérnyomás és az egészségtelen testtömeg-index (BMI) kisebb mértékben érhető tetten. A tanulmányok még azt is kimutatták, hogy az aktív társadalmi életet élő idősek valószínűleg hosszabb ideig élnek, mint a szűkebb baráti kapcsolatokkal rendelkező társaik.

Miért nehéz néha barátokra szert tenni vagy barátságokat fenntartani?

Sok felnőtt nehezen tud új barátságokat kialakítani, vagy fenntartani a meglévőket. A baráti kapcsolatokat jellemzően egyéb életterület prioritása miatt hanyagoljuk el, például a munka, gyereknevelés vagy éppen az idős szülőkről való gondoskodás. Az is gyakori, hogy az érdeklődésünk változik meg jobban, ami eltérít a korábbi barátoktól, és az sem ritka, hogy költözés (más városba, akár más országba) teremti meg egy új, addig ismeretlen közegbe való beilleszkedés feladatát.

Hány barátunk legyen?

Ez is tipikusan olyan kérdés, amely esetén inkább minőségre, semmint mennyiségre törekedjünk.

Hogyan kell felnőttként barátkozni?

  • Érdemes megpróbálni felvenni a kapcsolatot régi ismerősökkel. Keresse meg őket a közösségi felületeken, találkozzanak személyesen egy kávé vagy ebéd mellett.
  • Ahhoz, hogy új emberekkel találkozhassunk, akik akár a barátaink is lehetnek idővel, mindenképpen ki kell lépni a lakás négy fala adta keretek közül. Látogasson el a közösségi eseményekre, rendezvényekre. A közösségi médiában rendre kaphatunk információt szinte minden témában aktuális eseményekről, rendezvényekről.
  • Találjon ki önmagának olyan új hobbit, amely kimozdítja a lakásából. Kezdjen szabadidejében pl. sportolni, főzőtanfolyamra járni vagy kirándulni. Itt könnyedén, megerőltetés nélkül teremthet új kapcsolatokat.
  • A kitartás szintén fontos. Vegyük kezünkbe bátran a kezdeményezést, ahelyett, hogy csak várjuk a meghívásokat.
  • Sétáljon. Fogja kézen a gyermekeit vagy a kisállatát és menjen el a közeli parkba, térre. Itt is könnyű közös témát találni és beszélgetésbe elegyedni a sétálókkal.
  • Maradjon pozitív! Nem biztos, hogy rögtön az első próbálkozásnál rátalál egy jóbarátra, de közben jól érezheti magát és önmagában azzal, hogy a fenti tanácsokat beépíti az életébe, annak minden területét áthatja majd a jókedv, derű és pozitív, barátságos hozzáállás.
Forrás:
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/friendships/art-20044860