Egy kicsi mozgás mindenkinek kell! Ne tessék félni, senkinek sem árt! A daganatos betegeknek sem!

egy-kicsi-mozgas-mindenkinek-kell-ne-tessek-felni-senkinek-sem-art-a-daganatos-betegeknek-sem

Bizonyára ismerősen cseng a – címben szereplő – mozgásra buzdító szlogen, amely a TV előtti tornát népszerűsítette hajdanán. Ebben az időben még csak az egészséges embereket próbálták motiválni a sportolásra, míg a rákbetegséggel küzdőknek mozgásszegény, kímélő életmódot javasolt az orvos, mert azt hitték, hogy a mozgás hátráltatja a gyógyulást. Napjainkban lényeg, hogy minél többet és rendszeresen mozogjon mindenki, a rákbetegek is, de mit, hogyan és miért?

 Több kutatás is kimutatta már, hogy a rendszeres, vagy aktív életmód jót tesz a daganatos betegeknek is, mert pozitív változásokat idéz elő, amely hatással van az immunrendszerre. A szakemberek szerint már akkor elkezdhető – ha addig nem volt – az aktív mozgás, amikor  az orvos felállította a diagnózist, továbbá a kezelések, terápiák alatt is javallott, és a gyógyulttá nyilvánítás után is érdemes folytatni, hiszen a fittség szerepet játszik a rák kiújulásának megelőzésében.

Itt a tavasz, a megújulás, az új élet kezdete! Aki eddig nem tette meg, most kezdjen el mozogni! Az első napsugarak mindenkit a szabadba csábítanak. Napi fél óra séta és új értelmet nyer az élet a daganatos betegeknél is. Ha ez nem elegendő, olyan sportot érdemes választani, amelyben jól érzi magát az ember, feltölti, önbizalmat ad, elégedettséggel tölti el, örömmel csinálja, úgy érzi, hogy meg tudná váltani a világot, elűzi a rossz gondolatokat, félelmeket, jöhet bármi az életben, mert le tudja küzdeni, győzni.

Milyen gyakran mozogjunk?

Fontos, hetente legalább 3-4 alkalommal legyen testedzés. Egy alkalom pedig legalább 45-60 perces legyen.

Milyen sport legyen?

Lehet erőnléti edzés, de kímélőbb sport is választható, mint a jóga, többféle mozgásfajtát is lehet egyszerre művelni. Önön múlik, ahogy jól esik! Ha ütős sportra esik a választás (pl. gyorstollas, tollas, tenisz, squash), azzal nagyon jól levezethető a feszültség, a stressz, a negatív gondolatok. Érdemes egyéni (például úszás) és csoportos edzéseket (foci, fitnesz) is űzni, így a társasági élet is aktivizálható, új barátságok alakulhatnak ki, ami szintén jót tesz a rákos betegeknek is.

Mindig legyenek célok, olyanok, amelyek már kihívást jelentenek, de nem lehetetlen teljesíteni őket, ez a motiváció minden egyes alkalommal legyen meg. Ezáltal egyre több pozitív energia jut a szervezetbe, amitől egyre erősebbnek, ellenállhatatlanabbnak érzi magát.

A rendszeres mozgás:

  • erősíti az izmokat, a tüdőt, a szívet és a keringési rendszert
  • csökkenti a kimerültség érzést
  • növeli az életkedvet
  • rendszerességet visz az életbe
  • meghozza az étvágyat

Mindezek együtt a tumoros betegek életminőség-javítását eredményezik, amelyek nagyban hozzájárulnak a rákkal szembeni harc végső, pozitív kimeneteléhez, azaz a rák legyőzéséhez!

Táplálkozás

Fontos, hogy a rendszeres edzés mellett, a megfelelő táplálkozás is elengedhetetlen, így van ez a rákbetegek esetében is, amelyről egy korábbi cikkünkben már írtunk, itt olvashatja el.

Tavasszal sokféle friss gyümölcs, zöldség terem, ami szintén jót tesz a szervezetnek, például eper, újhagyma, spárga, articsóka, édeskömény, saláta, brokkoli, retek. Tele vannak vitaminokkal, folsavakkal és nagyon finom, változatos ételek, saláták készíthetők belőlük.

Felkészülés az edzésre

Bármilyen mozgásra is esik a választás, készülni kell rá. Ne csak olyan tessék-lássék módon, mert az nem fog eredményre vezetni és hamar alább fog hagyni a lelkesedés. Legyen a választott sporthoz megfelelő ruházat, legyen előre megtervezve az edzések időpontjai, menete, időtartama, esetleg fel lehet jegyezni az adatokat, hogy össze lehessen hasonlítani az előző edzések eredményeivel (motiváló ereje lehet). Akkor is el kell menni edzeni, mozogni, ha felmerült a gondolat, hogy nincs értelme, mert van! De a változáshoz idő kell és legfőképpen kitartás, ahogy a rák legyőzéséhez is!